Menu

Penguin 4.0 – mesiac potom

Autor Luděk Pulicar Luděk Pulicar

Je to už viac ako mesiac, čo Google po dlhom vývoji a testovaní na svojom blogu oznámil celosvetové vydanie aktualizácie algoritmu Penguin. Tohtoročný Penguin je ale od tých predchádzajúcich výrazne odlišný. V čom? Poďme sa na to pozrieť pekne postupne. Čo je Google Penguin? Google Penguin je algoritmus (a jeden z mnohých signálov) pomocou ktorého…

Je to už viac ako mesiac, čo Google po dlhom vývoji a testovaní na svojom blogu oznámil celosvetové vydanie aktualizácie algoritmu Penguin. Tohtoročný Penguin je ale od tých predchádzajúcich výrazne odlišný. V čom? Poďme sa na to pozrieť pekne postupne.

Čo je Google Penguin?

Google Penguin je algoritmus (a jeden z mnohých signálov) pomocou ktorého Google hodnotí weby, respektíve spätné odkazy, ktoré na tieto weby smerujú. Prvú verziu tohto algoritmu sme zaznamenali už v apríli 2012, kedy bol Google donútený nájsť spôsob, ako hodnotiť kvalitu spätných odkazov. Do tej doby sa algoritmus Googlu zameriaval predovšetkým na kvantitu a nie na kvalitu odkazov. Čím viac odkazov váš web mal, tým lepšie. Nezáležalo príliš na tom, či boli tieto odkazy kvalitné a relevantné. A práve v apríli 2012 nastal zlom – Google predstavil Penguin 1.0 a penalizoval všetky weby, ktorých odkazové portfólio bolo neprirodzené a nekvalitné. Pomocou Penguinu dokázal Google omnoho efektívnejšie nachádzať podvodné praktiky s odkazmi, ktoré má popísané vo svojich guidelines. V mnohých prípadoch preto nastal skokový pokles pozícií na Googli a tým aj pokles organickej návštevnosti postihnutých webov.

Odvtedy Google pravidelne a dlhodobo tento algoritmus vylepšuje. Celkovo prišlo ešte ďalších 6 oznámených aktualizácii s úmyslom vytlačiť z prvých strán výsledkov vyhľadávania weby s nekvalitným odkazovým portfóliom.

História aktualizácií algoritmu Google Penguin a jeho dopad na SERP

  1. 24. apríl 2012 (Penguin 1.0) – ovplyvnil okolo 3,1% fráz
  2. 26. máj 2012 – ovplyvnil menej ako 0,1% fráz
  3. 5. október 2012 – ovplyvnil cca 0,3% fráz
  4. 22. máj 2013 (Penguin 2.0) – ovplyvnil cca 2,3% fráz
  5. 4. október 2013 (Penguin 2.1) – vplyv na cca 1% fráz
  6. 17. október 2014 (Penguin 3.0) – ovplyvnil minimálne 1% fráz a nasadzovanie prebiehalo niekoľko týždňov
  7. 23. september 2016 (Penguin 4.0)

Penguin v reálnom čase

Achillovou pätou algoritmu Penguin už od začiatku bolo, že weby poškodzoval na veľmi dlhú dobu a web bol postihnutý celý. Pokiaľ ste obdŕžali algoritmickú penalizáciu za to, že sa na vašich odkazoch Googlu niečo nepáčilo, k prehodnoteniu dochádzalo až v momente ďalšej aktualizácie. Napríklad na Penguin 4.0 sa čakalo takmer 2 roky – čakanie to bolo teda dlhé a postihnuté weby utrpeli výrazné straty. Stačilo, aby nekvalitné odkazy viedli na pár podstránok webu a hneď celý web zmizol z vyhľadávania na dlhé mesiace.

Google si bol toho vedomý a preto Penguin 4.0 rieši oba vyššie zmienené neduhy:

1. Penguin 4.0 je v reálnom čase. Vývojári zapracovali Penguina priamo do hlavného algoritmu Googlu pre hodnotenie webov a zmeny vo výsledkoch vyhľadávania sú teda zjavné v podstate ihneď. Penalizáciu za prípadné nekvalitné odkazy tak dostanete veľmi rýchlo. Rovnako sa ale veľmi rýchlo viete penalizácie aj zbaviť. To, že je Penguin v reálnom čase tiež znamená, že už nebude dochádzať k jeho aktualizáciám. Teda bude, ale nie k nárazovým. Algoritmus bude vyvíjaný súčasne s hlavným algoritmom a už sa teda jeho aktualizácia nebude oznamovať vopred.

2. Penalizáciu už nedostane celý web, ale postihne len konkrétne stránky, s ktorých odkazmi je niečo v neporiadku. Dopad pocítia jednotlivé URL, ale nie celý web, ako tomu bolo doteraz.

S novým Penguinom zároveň prišiel balíček prvej pomoci pre weby postihnuté predchádzajúcou verziou tohto algoritmu. Ak bol váš web penalizovaný predchádzajúcim Penguinom a svoje odkazové portfólio ste prečistili, s nástupom Penguinu 4.0 by sa mal váš web úplne uzdraviť. Ak na postihnutom webe od nasadenia „štvorky“ (druhá polovica októbra, kedy došlo k úplnému roll-outu algoritmu do celého sveta) nevidíte razantné zlepšenie pozície a návštevnosti z Googlu, asi ste neodstránili všetky problémy s odkazmi.

Ako sa prejavil Google 4.0?

Dopady Penguinu 4.0 sa dali badať od začiatku októbra, kedy nástroje pre sledovanie pozícií kľúčových slov začali hlásiť, že sa niečo deje. Postupne totiž všetky zaznamenávali výrazné zmeny na sledovaných frázach vo výsledkoch Googlu.

Samozrejme, rovnako ako v prípade predchádzajúcich updatov sa len málokto chválil tým, že jeho web po updatu utrpel. Väčšina reakcií na Penguina na domácej aj zahraničnej scéne preto bola čisto pozitívna. Optimisticky sa tvária aj údaje, ktoré sledujeme u našich klientov. Negatívnych zmien prišlo minimum, prevažujú tie pozitívne – a to vrátane úplného uzdravenia niekoľkých webov poškodených predchádzajúcimi Penguinmi.

Prečo boli zmeny také „malé“? Podľa mňa jednoducho preto, že je to už siedma generácia algoritmu – všetci sme sa s ním už naučili žiť a ideme podľa jeho pravidiel. Kto si penalizáciu zaslúžil, dostal ju už v minulosti. Teraz sa Penguin iba vylepšil a nasadil do real-time režimu.

Odstránenie penalizácie v praxi

Jeden z našich klientov bol historicky postihnutý Penguinom 2.0 a za nami prišiel okrem iného s tým, že by sa rád tejto penalizácie zbavil. O nutnosti čakania na ďalší update algoritmu vedel. Spoločne sme sa dočkali tento rok v októbri. S príchodom Penguinu 4.0 došlo k razantnému zlepšeniu pozícií a s ním aj návštevnosti (o cca 120%).

kw-penguin

ga

Okrem toho sa v SERPe Googlu začali zobrazovať aj mikroformáty, ktoré doteraz Google úplne ignoroval. Zobrazenie mikrofomátov Googlom je jeden zo signálov, že web je z pohľadu Googlu v poriadku.

Ako s Penguinom bojovať?

Základom je prirodzený odkazový profil

Ak sa budete riadiť nasledujúcimi bodmi, nemali by ste sa penalizácie vôbec obávať. Ak penalizáciou už trpíte, mali by ste byť schopní vďaka tomuto návodu rozpoznať škodlivé odkazy. Nenájdete tu žiadne konkrétne príklady – len zásady, ktoré by vaše odkazy mali spĺňať.

Odkazy by mali byť:

  • Relevantné/tematické – teda z takých webov, ktoré majú blízko k vášmu obsahu.
  • Kvalitné – nejde len o kvalitu odkazovanej stránky, ale omnoho viac o kvalitu celej domény. Čím kvalitnejšia doména na vás odkazuje, tým lepšie. Pokiaľ si nie ste istí, ako spoznáte kvalitnú doménu, zamerajte sa v nástrojoch pre analýzu odkazového portfólia (ahrefs.com, majestic.com atď.) na hodnotu domain rating, trust flow ai. Pomenovanie má každý nástroj iné, ale hodnotenie danej domény (podobne ako to robí Google alebo Seznam) vyjadrí v číselnej hodnote. Čím vyššie je toto číslo, tým kvalitnejšia je doména. Ako základná metrika pre rýchle zhodnotenie domény to postačí, ale odporúčame si aj tak doménu a jej odkazy prejsť aj manuálne.
  • Diverzifikované – na váš web by mali smerovať odkazy v rôznych formách. Obrázky, textové odkazy, dofollow, nofollow. To všetko z rôznych častí webu a rôznych typov obsahu. Dávajte si pozor na možnú preoptimalizáciu odkazov na kľúčové slová. Čím diverzifikovanejšie vaše portfólio je, tým menej bude pre vyhľadávač podozrivé. Čím je ale algoritmus Google múdrejší, tým viac klesá potreba odkazov v ich najčistejšej HTML forme. Stále častejšie budú brané do úvahy aj obyčajné zmienky.

Nestačí použiť Disavow Tool?

Nestačí. Nástroj Disavow Tool od Googlu slúžiaci k ohláseniu odkazov, o ktorých ste sa domnievali, že sú škodlivé a zároveň nebolo vo vašich silách ich odstrániť, už netreba pri odstraňovaní používať. Pri predchádzajúcich Penguinoch to bol jeden z často používaných nástrojov na odstránenie penalizácie. Google najnovšie neznižuje webom hodnotenia za zlé odkazy, pretože je schopný tieto odkazy v odkazovom profile ignorovať. Google odporúča Disavow Tool použiť len v tom prípade, ak váš web obdŕžal manuálnu penalizáciu alebo ak na váš web smerujú odkazy, ktoré odporujú Google guidelines.

Kvalita predovšetkým

Nemajme vyhľadávačom za zlé, že sa naháňajú za kvalitou. Ako užívateľ predsa kvalitné výsledky od vyhľadávačov očakávate. A vyhľadávače jednoducho musia nejako odlíšiť dobré výsledky od tých zlých. Od počiatkov Googlu sa webmasteri a SEO konzultanti všemožne snažia hodnotiaci algoritmus obísť v prospech svojho webu. Časy, keď sa dal vyhľadávač opiť rožkom sú našťastie dávno za nami a je dobre, že vyhľadávače v tomto napredujú. Ak budete robiť SEO šikovne, dobre a myslieť pri tom na ľudí a nie na to, ako funguje algoritmus, žiadnych algoritmov a ich aktualizácií sa v budúcnosti báť nemusíte.

LÍBIL SE TI ČLÁNEK? POŠLI HO DÁL, PROTOŽE SHARING IS CARING!

01.11.2016

Komentáře