Menu

Trendy v content marketingu pre rok 2021

Autor Tereza Hruška Hášová Tereza Hruška Hášová

V roku 2020 sa mnoho obsahových stratégií muselo zmeniť z týždňa na týždeň a neistá budúcnosť nás sprevádza aj dnes. Sociálny dištanc sa stal pre mnoho ľudí novým životným štýlom a koronavírus ovplyvnil aj naše správanie v online prostredí, a tiež zmenil preferencie voči konzumovanému obsahu.

Zdroj: Reddit.com

V kríze uspejú len tí, ktorí sa vedia rýchlo adaptovať na novú situáciu a ponúknu ľuďom obsah, ktorý je pre nich potrebný. Hoci teraz máme o protivníkovi, ktorému čelíme, viac informácií a vyzeráme opäť normálny život bez rúšok a strachu o svoje zdravie a zdravie našich blízkych, potreba vedieť sa prispôsobiť stále silnie – a to nielen v marketingu. Obsah sa modifikoval podľa požiadaviek používateľov vždy, v roku 2021 by sme ale mali začať myslieť predovšetkým na ozajstné hodnoty a nové technické riešenia. Aké trendy nás budú tento rok sprevádzať v content marketingu?

Trend č. 1. Autorita je viac než kľúčové slová

Začneme malým presahom do SEO, ktoré však k online obsahu neodmysliteľne patrí. Čím ďalej viac platí, že kvalita je dôležitejšia ako kvantita. V minulosti bol backlinking jeden z primárnych SEO faktorov budovania autority stránky. Dnes sa však karta obracia a vyhľadávače si skôr ako spätných odkazov cenia hĺbky odbornosti danej stránky.

Google je v ohľade sémantiky múdrejší a dokáže si dať dve a dve dohromady. Samotné kľúčové slová už mu nestačia na to, aby stránku vyhodnotil ako výbornú a umiestnil ju na predné pozície. Zaujíma ho kontext celého webu.

Google oceňuje, ak je obsah zladený s kontextom a poskytuje naozajstný vhľad do hĺbky témy. Zrejme ste už počuli o koncepte EAT (skratka pre odbornosť, autoritu a dôveryhodnosť z angl. expertise, authoritativeness, trustworthiness), podľa ktorého sa Google orientuje najmä na stránkach propagujúcich produkty alebo služby ovplyvňujúce šťastie, zdravie, financie a bezpečnosť používateľov (poisťovníctvo, bankovníctvo, farmácia, výživové poradenstvo a ďalšie odvetvia). Aj pre tieto stránky existuje skratka – YMYL (z angl. your money, your life). Ohľadom obsahu sú tieto weby posudzované z pohľadu vyhľadávačov veľmi prísne, preto je pre nich správny obsah kľúčový.

A čo si z toho zobrať?

Vytvárajte kvalitný obsah, ktorý pôjde do hĺbky a bude odhaľovať jadro problému. Nespoliehajte sa len na samotné kľúčové slová s najvyššou hľadanosťou a využite aj menej hľadané long-taily. Ľudia aj vyhľadávače ocenia hodnotný obsah v správnom kontexte webu.

Trend č. 2. Obsah založený na naozajstných hodnotách

Používatelia sú na internete denne bombardovaní rôznym typom obsahu s kolísajúcou kvalitou. Oni aj vyhľadávače si cenia content, ktorý zodpovedá ich potrebám a ponúka odpovede či praktické riešenia.

V roku 2021 sa budeme my všetci vysporiadúvať hlavne s problémami v niekoľkých vymedzených oblastiach – nádeje a plány do budúcna, zdravie, úspora peňazí, zomknutie a budovanie komunity či sociálna, environmentálna a etická zodpovednosť. Využite tieto témy pri tvorbe publikačného plánu a ponúknite ľuďom obsah postavený na reálnych hodnotách.

A čo si z toho zobrať?

Pred samotnou tvorbou obsahu si musíte byť istí, čo váš zákazník (alebo persona, cieľová skupina) naozaj chce. Ponúknite mu riešenie, ktoré zodpovedá reálnym a dôležitým hodnotám. Budovanie obsahu na významných základoch tiež posilňuje používateľov pozitívny pocit a vylepšuje vašu karmu aj PR.

TIP: Na vzostupe budú aj originálne štúdie a výskumy. Aj my tvoríme hodnotné case studies, ktoré odrážajú naše reálne skúsenosti.

Trend č. 3. Odľahčený obsah bude viac interaktívny a zábavný

V opozícii k predchádzajúcemu trendu stojí odľahčenie zábavného obsahu. Okrem dôležitých a silných tém totiž každý potrebuje občas vypnúť a len tak sa na internete baviť. Doprajte svojim fanúšikom novú formu veselého contentu.

Všetci sa chceme smiať, cítiť emócie a zažiť ten wow moment, keď nájdeme odpoveď na našu otázku. Milujeme GIFy, memy, kvízy, krátke videá či infografiku. V texte potom môžete využiť skutočné príbehy s nábojom emócií, zaujímavé fakty, checklisty alebo zábavné historky.

FUN FACT: Meme je termín, ktorý bol prvýkrát použitý evolučným biológom Richardom Dawkinsom už v roku 1976. Popisuje, ako sa môže myšlienka replikovať, šíriť, mutovať a vyvíjať – práve tak ako gény (ale na kultúrnej báze). Z biologického pohľadu môže byť memom pesnička, ktorú všetci poznáme zo škôlky (Pec nám spadla), populárny recept (slané slimáky z lístkového cesta), ale aj politický názor či náboženstva. Zdroj: Researchgate.net

A čo si z toho zobrať?

Vytvárajte zábavný, interaktívny a jednoduchý obsah pre používateľov, ktorí sa chcú baviť. Tento typ obsahu sa hodí na sociálne siete či pre PR články alebo ako odľahčená súčasť highquality contentu (obsah spadajúci v modeli See-Think-Do-Care skôr do fázy See, prípadne Do). Pre dlhodobejší vzťah s používateľom voľte skôr hodnotný obsah popísaný v trende č. 2 (napríklad hlbšie blogové články, ktoré spadajú do Think a Care).

Trend č. 4. Chatboti, všade samí chatboti!

Žijeme v rýchlej dobe, a keď niečo chceme, chceme to hneď. Vrátane informácií.

Virtuálni asistenti inšpirovaní umelou inteligenciou, ktorí imitujú rozhovor so skutočnou osobou, sa každý rok zlepšujú. Webové stránky tak využívajú nástroj, ktorý zabezpečuje rýchly, presný a čím ďalej lepší nonstop zákaznícky servis. Navyše poskytujú svoje služby bez nutnosti kontaktu so živou osobou, čo sa páči nielen asociálnym mileniálom, ale aj čím ďalej uzavretejšej spoločnosti v čase koronavírovej pandémie. Niekedy sa nám jednoducho komunikovať nechce a sme radi za možnosť vyriešiť požiadavku bez otravného vytáčania, popisovania problému a neobľúbeného small talku.

Chatboti firmám šetria peniaze aj čas (a nervy pracovníkov v prvej línii). Trh s chatbotmi počas nasledujúcich 4 rokov porastie z 2,6 miliárd dolárov na až 9,4 miliardy. Preto by ste ich určite nemali prehliadať. Umelá inteligencia je všeobecne na vzostupe – zatiaľ vie napríklad napísať newsletter, použiť A/B testovanie alebo vytvoriť reklamu na sociálnych sieťach, v budúcnosti však bude neopomenuteľným prvkom pri tvorbe contentu.

Triedia dáta, píšu newslettery, skladajú hudbu, organizujú letecké nálety … umelá inteligencia je na vzostupe. Zdroj: Unsplash.com

A čo si z toho zobrať?

Aj chatbot potrebuje zaujímavé copy. Copywriteri by sa mali pripraviť na budúcnosť (možno nie až tak ďaleko vzdialenú), keď budú tvoriť texty pre „nasypanie“ do chatbota či ako podkladové materiály pre umelú inteligenciu. Aj takéto texty však môžu byť zaujímavé alebo zábavné.

Trend č. 5. Optimalizujte svoj obsah pre hlasové vyhľadávanie

Podiel hlasového vyhľadávania (Voice Search) rastie už od roku 2018, ale v roku 2021 mu odborníci predpovedajú masívne rozšírenie. V posledných rokoch ho využíva približne 27 % populácie pri vyhľadávaní na smartphonoch, vysoká je tiež obľuba hlasových asistentov. Rýchlo sa tak blíži doba, kedy bude hlasové vyhľadávanie dominantným spôsobom vyhľadávania informácií.

A čo si z toho zobrať?

Aby ste optimalizovali svoj obsah pre Voice Search, začnite používať viac „ľudské“ long-taily. Namiesto kľúčových slov „najlepší recept čokoládová torta“ použite napríklad „ako upiecť najlepšiu čokoládovú tortu“, „aký je recept na najlepšiu čokoládovú tortu“ či „postup pre upečenie najlepšej čokoládovej torty“.

Neviete, ako písať obsah pre ľudí aj vyhľadávače? My v eVisions to vieme

Tvorte obsah, ktorý má v roku 2021 potenciál. A ak neviete, ako na to, môže vám pomôcť náš tím profesionálov – ozvite sa nám a my pripravíme nezáväznú individuálnu ponuku priamo pre vaše potreby.

05.05.2021

Komentáře