Menu

Ako pred Vianocami podporíte váš e-shop?

Autor Luděk Pulicar Luděk Pulicar

Ľudia zvyknú pred Vianocami nakupovať ako utrhnutí z reťaze. Ako ich prilákate do vášho e-shopu? A aká forma reklamy sa vám najviac vyplatí? Vyskúšajte formy propagácie, ktoré sa nám v praxi osvedčili!

Vianočné obdobie je každoročne boj predajcov o každého jedného zákazníka. Platí to ako v retaile, tak aj v internetovom prostredí. Prečo je predvianočné obdobie dôležité? Z jednoduchého dôvodu. V tomto čase totiž ľudia nakupujú na internete najviac, a to aj ľudia, ktorí toho inak cez internet veľa nenakúpia. Preto niet divu, že v prípade niektorých e-shopov dosahujú zisky z obdobia Vianoc až 40% celoročných tržieb. Nad vianočnými darčekmi sa ľudia zamýšľajú už od septembra, preto je potrebné byť na toto obdobie pripravený.

Cieľová skupina

Hneď na začiatku je dôležité vedieť, kto je vaša cieľová skupina. Tú už asi máte zadefinovanú (ak nie, rýchlo to napravte), ale naozaj viete, kde sa vaša cieľová skupina zákazníkov pohybuje a kde by teda váš e-shop mal byť najviac viditeľný?

Dostatočne skoro si takisto musíte ujasniť celkovú stratégiu a formu propagácie. Nemali by ste sa spoliehať len na jeden kanál, ale vaše aktivity by mali prebiehať na viacerých frontoch. Vhodné sú sociálne siete (Facebook, YouTube…), bannerová reklama, PPC alebo stránky porovnávajúce tovar a ceny. Nezabúdajte ani na offline reklamu, u tej je ale problematické zmerať výkonnosť.

Je váš web pripravený na návštevníkov?

Vďaka dobrej stratégii a vhodnej situácii ste návštevníkov priviedli na váš web a nastáva ďalšia fáza. Dajte zákazníkom najavo, že viete o tom, že sú Vianoce. Buď upravte grafiku webu (alebo jeho časti), alebo na webe vytvorte špeciálnu sekciu k tejto príležitosti.

Ako by taká špeciálna sekcia mala vyzerať? Napríklad ako poradca pri výbere darčekov pre rodinných príslušníkov vašich zákazníkov. Majte vstupné stránky na longailové výrazy ako darčeky pre tetu, darčeky pre babičku, pre manžela a pod. Samozrejme, berte ohľad na vaše produktové portfólio – ak predávate dámsku spodnú bielizeň, nevytvárajte sekciu s názvom darčeky pre manžela. Nezabudnite ani na frázy spojené s koníčkami, ktoré vašimi produktmi pokrývate. Ak príklad môžeme uviesť darčeky pre fotografa, darčeky pre kutila, darčeky pre motorkára a pod.

Zákazníkovi tak maximálne uľahčite výber vhodného darčeka pre jeho najbližších a zároveň mu týmto spôsobom môžete ponúknuť aj tovar, na ktorý máte najvyššiu maržu alebo ktorého máte plný sklad.

Priechodnosť e-shopu a košíka

V tretej fáze sa pozrite na to, či zákazníkovi v prechode vaším webom a v následnom nákupe nič nebráni. Nie je váš nákupný proces (košík) príliš dlhý alebo zložitý? Už z toho dôvodu, že cez Vianoce nakupujú aj ľudia, ktorí bežne na internete nenakupujú, by prechod košíkom mal byť čo najjednoduchší. Žiadna povinná registrácia, schválenie e-mailovej adresy, povinné telefónne číslo alebo adresa bydliska pri osobnom vyzdvihnutí si tovaru. Vyvarujte sa v nákupnom procese týchto maličkostí. Môžu ovplyvniť to, či návštevník objednávku dokončí, alebo opustí web ešte pred jej dokončením.

Najefektívnejšia forma reklamy

Čo sa týka efektivity, zo skúseností najlepšie vychádzajú PPC reklamy. Ich výhodou je, že máte všetko pod kontrolou a môžete maximalizovať zisk tým, že kampaň v jej priebehu správne optimalizujete. Nezabudnite využiť všetky dostupné možnosti platenej reklamy – fulltext, obsahová sieť, remarketing. Druhou najlepšou formou reklamy sú (v prípade e-shopu) porovnávače tovaru. Musíte ale, samozrejme, počítať so zvýšenými nákladmi na tieto kanály. Okrem zákazníkov, ktorí nakupujú len cez Vianoce, vstupujú na trh aj obchodníci, ktorí po zvyšok roka veľmi neinzerujú, čo zapríčiňuje zvýšenie ceny za preklik (CPC). Vyššiu cenu za preklik by ale mal kompenzovať vyšší objem predaja.

Na Vianoce sa pripravte čo najskôr. Frázy spojené s Vianocami (hračky, Vianoce, darčeky,…) sa začínajú vyhľadávať už od konca septembra a je dôležité, aby ste už v tomto čase boli viditeľní a nejaká vaša kampaň už bežala. Minimálne v pilotnej prevádzke. Hlavná vianočná sezóna začína v novembri a v tomto období by už vaše kampane mali byť naplno rozbehnuté a vy by ste ich mali len aktualizovať.

ss

Aké ďalšie formy (ne)propagácie pred Vianocami využiť?

 

Deň dopravy zdarma

Každý rok server Heureka.sk usporadúva akciu s názvom Deň dopravy zdarma, zameranú na podporu online predaja práve v období pred Vianocami. K účastí na tejto akcii je potrebné splniť základné podmienky (viac na www.dendopravyzdarma.sk), ako je okrem iného vlastníctvo certifikátu Overené zákazníkmi alebo mať v deň konania akcie jednu dopravu až domov (DPD, PPL,…) zadarmo.

Facebook kampaň

Pripravte si pre svojich zákazníkov vhodne zacielenú FB kampaň, prostredníctvom ktorej budete vašej cieľovej skupine ponúkať vaše produkty. Využite štandardné, ale aj sponzorované posty (Facebook Ads). Odporúčame Facebook využiť aj v remarketingu, teda k zacieleniu na zákazníkov, ktorí váš web už navštívili, ale neuskutočnili nákup.

Súťaž

Ľudia milujú súťaže. Nakoncipujte súťaž tak, aby ste nielen zvýšili záujem o vašu firmu a produkty a obdarovali výhercu, ale aby ste aj získali dáta potenciálnych zákazníkov. Využite súťaž k zberu e-mailových adries účastníkov, k zvýšeniu počtu vašich fanúšikov na Facebooku alebo sledujúcich na YouTube. V budúcnosti na nich môžete vhodne zacieliť vašu ďalšiu kampaň.

Vianočné balenie

Nejedná sa o formu priamej propagácie, skôr o potešenie vašich zákazníkov. Ak im darček už vopred zabalíte, urobíte im radosť, ktorá sa môže prejaviť napríklad aj budúcoročným nákupom. Poteší aj akýkoľvek malý darček v zásielke – zľava na ďalší nákup, drobný produkt. Môžete takisto pripraviť sady súvisiacich produktov, o ktorých viete, že sa často predávajú spolu. Inšpirujte sa rôznymi sadami na holenie alebo osobnú hygienu, ktoré množstvo ľudí každoročne pod stromčekom nachádza. Nedá sa podobná sada vytvoriť aj z vašich produktov?

Rozmaznávajte svojich partnerov/dodávateľov/odberateľov

Darčeky alebo rôzne spoločenské akcie pre vašich významných klientov či dodávateľov k vianočnému obdobiu pasujú priam dokonale. Udržiavanie dobrých dodávateľsko-odberateľských vzťahov je základom každej dobrej firmy. Pozvite vašich partnerov na večeru, usporiadajte vianočný večierok, pošlite im poďakovanie v podobe darčeka alebo novoročného pozdravu. Nezabúdajte ani na verných zákazníkov. Pokiaľ viete, že zákazník u vás každoročne minie hromadu peňazí alebo už u vás nakupuje mnoho rokov, dajte mu najavo, že o ňom viete a vážite si jeho vernosť. Ručne napísaný list, poďakovanie s priloženým darčekom v zodpovedajúcej hodnote alebo poukaz zaistia, že daný zákazník nebude mať dôvod chodiť ku konkurencii, pretože vy ste tí, ktorí sa o neho starajú a vážia si ho.

To najdôležitejšie prichádza po Vianociach

Ľudí, ktorým ostali po Vianociach peniaze, alebo si schválne nechali nákup drahších produktov na povianočné zľavy, je každoročne viac a viac. Pripravte sa preto na zákazníkov, ktorí  budú chcieť nakupovať vaše produkty aj po Vianociach. Štedrým dňom nič nekončí. Pamätajte aj na to, že s novým rokom si ľudia dávajú novoročné predsavzatia – nemôžete s tým spojiť tovar, ktorý by ste mohli zákazníkovi ponúknuť?

Aké formy propagácie využívate na svojom e-shope vy?

04.11.2016

Komentáře