Menu

Sociálne siete, na ktorých by ste mali byť vidieť

Autor Dominik Hlubina Dominik Hlubina

Správny online marketing je pre firmy zlatou baňou. A dnes už si len málokto vie predstaviť online marketing bez sociálnych sietí. Je ich mnoho, líšia sa typom ideálneho obsahu, každá je vhodná pre určitý druh biznisu a prihovára sa svojej cieľovke. Na ktoré sociálne siete by ste sa mali sústrediť?

Nie, odpoveď naozaj neznie, že na všetky. Skúšať každú novú sociálnu sieť, ktorá zažiari ako kométa a následne zmizne v zabudnutí, je mrhanie časom, energiou a finančnými prostriedkami. Na českom a slovenskom trhu má význam sústrediť sa najmä na tie najväčšie – na čele s Facebookom. Nemusíte byť všade.

Jedna sieť vládne všetkým

Facebook, mamutia sociálna sieť, ktorej skromné začiatky si už dnes pamätá len málokto, no dnes je rovnakou samozrejmosťou ako bola pre generáciu pred nami telka. V júni tohto roku prekonal počet používateľov Facebooku 2 miliardy. Mark Zuckerberg mohol kedysi dávno na Harvarde svojmu projektu veriť, ale že sa mu naň podarí prilákať takmer tretinu obyvateľov Zeme, to sa mu pravdepodobne ani nesnívalo.

As of this morning, the Facebook community is now officially 2 billion people!We're making progress connecting the…

Zveřejnil(a) Mark Zuckerberg dne 27. červen 2017

 

V Českej republike používa Facebook takmer 5 miliónov ľudí. S takýmto počtom používateľov má zmysel byť na tejto sociálnej sieti pre každého – či už ide o e-shopy, firmy v B2B segmente, neziskové organizácie, médiá, vládne inštitúcie, politikov či celebrity. Vďaka širokému spektru rôznych typov príspevkov môže každá Page komunikovať to, v čom je naozaj dobrá. A za tým všetkým stojí gigantický inzertný systém s takmer nekonečnými možnosťami cielenia a optimalizácie.

Facebook je základ. Nech už podnikáte v akomkoľvek segmente a vaše ciele sú osvetového, komerčného alebo charitatívneho charakteru, buďte na Facebooku. Svojich fanúšikov si tam určite nájdete.

Ukážte sa svetu

Vizuálna sociálna sieť, na ktorú môžete nahrávať fotografie a videá, takisto urobila od svojich začiatkov v roku 2010 obrovský progres. Prvé dva roky bola aplikácia dostupná len na iOS, až v roku 2012 ju bolo možné spustiť aj na Androide. Dnes má Instagram 800 miliónov používateľov. A vlastní ho Facebook Marka Zuckerberga.

Instagram má najväčší zmysel v B2C sektore. Pre značky a firmy, ktoré predávajú niečo, čo sa dá perfektne vizuálne naaranžovať (jedlo, móda, doplnky…), je Instagram povinnosťou. Na budovanie značky a prezentáciu firemnej kultúry sa ale bude hodiť aj inde. Nezabúdajte však na pravidlo č. 1 –  na Instagrame musíte ukazovať, nie rozprávať.

Lemarket je sice za námi, ale Nemléko Chai Spice najdete až do Vánoc téměř ve všech obchodech a taky na @rohlik.cz ❤️??

A post shared by Nemléko (@nemleko) on

Čoraz populárnejšou možnosťou (nielen) v prostredí Instagramu, je spolupráca s influencermi. Väčšinou ide o blogerov alebo iné autority vo svojom obore, ktoré majú vybudovanú relevantnú a najmä lojálnu skupinu followerov. Na Instagrame takýto spôsob marketingu funguje skvele. Populárne sú aj Stories, ktoré Instagram vykradol, na ktoré sa Instagram nechal inšpirovať Snapchatom . Môžete nimi ukázať momentky z diania vo vašej firme, teambuildingu alebo navnadiť ľudí na novú akciu alebo produkty. Tomu, ako byť úspešný na Instagrame, sme sa prednedávnom venovali aj v samostatnom článku.

Krátko, ale výstižne

Presne tak sa komunikuje na Twitteri. Po Facebooku druhá sociálna sieť, ktorá dosiahla globálny úspech. Obľúbený komunikačný kanál amerického prezidenta. Médium, ktorému sa podarilo výrazne zmeniť podobu aktuálneho spravodajstva. Sociálna sieť, na ktorej má účet aj pápež. Aj to všetko je Twitter.

Hoci Twitter prednedávnom rozšíril maximálnu dĺžku tweetu na 280 znakov, stále je to pomerne skromný priestor na informovanie o komplexných témach. Do úvahy treba brať aj obmedzené využívanie Twitteru v našich končinách. Populárny je najmä v prostredí novinárov, politikov a marketérov, celkovo ho v Českej republike používa niečo vyše pol milióna ľudí.

Twitter je však skvelý v tom prípade, ak máte obsah, ktorý chcete rýchlo rozšíriť do sveta. Reklamné agentúry, spravodajské a publicistické redakcie, inštitúcie, celebrity alebo umelci, jednoducho, ak ste niekto, koho názor a informácie zavážia a svet aspoň trochu zaujímajú, Twitter je ideálnou platformou, ako ich prezentovať. Treba si však uvedomiť, že pravdepodobne nikdy neopustí mantinely vašej sociálnej alebo profesijnej bubliny.

Na spájanie profíkov

LinkedIn je sociálna sieť, ktorej hlavnou devízou je najmä profesionálny networking. Funguje primárne v B2B segmente a ak pracujete v personálnej agentúre, LinkedIn by mal byť vašou homepage. Facebook sa síce snaží LinkedInu dýchať na krk svojou novou funkciou Jobs, postavenie LI je však pomerne pevné. Uvidíme, ako veľmi sa podarí Facebooku pretvoriť HR prostredie.

Announcing LinkedIn’s Top 10 Company Pages of 2017 from LinkedIn

Firmy a agentúry by mali využívať LinkedIn na zbieranie leadov, prezentovanie vlastnej firemnej kultúry, hľadanie a oslovovanie talentov, ale aj vytváranie nových kontaktov na B2B úrovni. LinkedIn je síce sociálna sieť, prostredie je však stále konzervatívnejšie ako inde. Vystupujte na ňom profesionálne.

Vykradnutý priekopník

Snapchat bola prvá sociálna sieť, ktorá prišla s konceptom „miznúcich“ príspevkov. Tým si získala obľubu širokej základne používateľov. Tento nápad však prebrali konkurenčné siete z impéria Marka Zuckerberga a dnes sa Snapchat potýka s dlhodobým spomaľovaním rastu počtu používateľov a klesajúcimi hodnotami akcií.

Instagram Stories už sú v počte používateľov ďaleko pred Snapchatom

Snapchat bol odjakživa médiom konzumovaným najmä tínedžermi. To platilo a platí v USA rovnako ako u nás. Táto nálepka je najväčším benefitom tejto siete a zároveň jej najväčším prekliatím. Ak cielite na mladé ročníky, prítomnosť na Snapchate pre vás dáva zmysel. Môžete tu zábavným spôsobom prezentovať váš brand. Treba si však uvedomiť obmedzenú kapacitu tejto siete v našom prostredí, preto by Snapchat mal byť skôr len doplnkom popri Instagrame a Facebooku, ktoré Stories úspešne prebrali a dokážu ich doručiť ďaleko väčšiemu počtu ľudí.

Pripnite si, čo sa vám páči

Podobne ako Instagram, aj Pinterest je orientovaný na vizuálny obsah. Dôležité je, aby tento obsah bol dostatočne atraktívny na to, aby si ho požívatelia „pripli“ na svoje nástenky. Pre značky môžu byť zaujímavé tzv. Rich Pins, do ktorých môžu pridávať aj špeciálne informácie ako napríklad detaily o produkte.

Pinterest u nás neurobil takú obrovskú dieru do sveta ako Facebook alebo Instagram, napriek tomu má svojich verných fanúšikov, ktorí naň nedajú dopustiť. Ponúka totiž kvantá skvelých DIY nápadov, receptov, módnych tipov alebo dizajnérskych vychytávok. Ak teda pôsobíte v segmente ako je gastronómia, móda, fotografia, cestovný ruch, zdravie alebo dizajn, Pinterest pre vás môže byť zaujímavou platformou. Berte do úvahy aj to, že viac ako 70 % používateľov Pinterestu tvoria ženy.

08.02.2018

Komentáře