Menu

Vreckový manuál: Píšte články ako copywriter

Autor Iveta Nečesalová Iveta Nečesalová

V eVisions skladáme slová do viet už nejaký ten piatok. V tomto vreckovom manuáli vás naučíme písať kvalitné články, za ktoré by sa nemusel hanbiť žiadny copywriter.

Naštudujte si, o čom budete písať

Dostali ste na stôl tému. Čo teraz? Začnite rešeršou. Téma, o ktorej píšete, vám nemusí byť blízka. Ak nie je, dožeňte to štúdiom. Čím menej toho viete, tým viac času strávite zháňaním informácií. Kde môžete hľadať? Použite všetko, čo máte k dispozícii. Noviny, časopisy, internet, zahraničné články, pýtajte sa. Ak môžete, vyskúšajte si produkt alebo službu na vlastnej koži.

Poznáte dobre svoju cieľovú skupinu?

Zamerajte sa na to, pre koho svoj text píšete, a pousilujte sa doňho vcítiť. Čo ho trápi? Čo potrebuje? Ako premýšľa? Aký tón komunikácie pre neho zvolíte? Ponúknite mu riešenie jeho problému. Upravte svoj článok tak, aby si čitateľ povedal: „Wow, hovorí z duše.“ Pozrite sa napríklad na články od Air Bank. Banka zvolila na komunikáciu s klientmi priateľský a neformálny tón. Na základe potrieb klientov vypustila vlani internet banking službu, vďaka ktorej už nemusíte hľadať účtenky. Na svojich stránkach vás o ňom nenásilne poinformujú a vy sa sami seba opýtate: „Ako som bez toho mohol/la doteraz žiť?

Neunuďte čitateľa omáčkou

Premyslite si, ako bude článok vyzerať. Čo chcete povedať? Text musí mať hlavu a pätu, byť jasný a výstižný. Čitateľ sa v ňom nesmie strácať. Hneď ako ho začnete nudiť, odíde a článok nechá nedočítaný. Vašou úlohou je udržať jeho pozornosť až do konca. Naveďte čitateľa tam, kam potrebujete. Príklad? Na stránkach nutri-vyziva.cz sa čitateľ môže dozvedieť niečo o zdravom jedle, pozrieť sa na recepty a vďaka prelinkovaniu hneď nakúpiť potrebné potraviny.

Pozor na klamstvá

Vymýšľajte zaujímavé príbehy, vzbuďte emócie, poučte čitateľa, zaujmite a prekvapte ho. Nikdy však neklamte. Nepotrebujete to. Vypomstí sa vám to, pretože lož ma krátke nohy. Zlú reklamu predsa nechcete.
Napríklad firma Danone zaplatila pred niekoľkými rokmi v USA pokutu 21 miliónov dolárov za lživé tvrdenia o svojich jogurtoch Activia. Tie údajne podporujú imunitu a zlepšujú trávenie. Na tuzemskú reklamu to síce vplyv nemalo, ale nespoliehajte sa na to a vážte vo svojich textoch slová.

Nalákajte čitateľov na nadpis

Základ každého článku tvorí neodolateľný nadpis. Ten rozhoduje o tom, či si čitateľ dá vôbec tú námahu text otvoriť a prečítať. Tak prečo o ňom čítate až teraz? Nadpis píšte radšej ako úplne posledný. Dajte si pozor, aby nebol príliš dlhý, nič nehovoriaci a nesúvisiaci s obsahom.
„7 vecí, ktoré by nám uľahčili sexuálny život, keby nám ich niekto povedal“. Klikli by ste na takýto nadpis? Pravdepodobne áno. Vašu pozornosť by totiž pritiahla číslovka, slovo sex a priložený obrázok dvoch polonahých ľudí.

Na záver zopár pravidiel, ktorých by ste sa mali držať:

  • Vezmite si na pomoc číslovky (napr. nadpis „5 zaručených tipov, ako stráviť dovolenku“ bude pravdepodobne preklikávanejší ako titulok „Užite si peknú dovolenku“).
  • Inšpirujte sa bulvárom (s mierou).
  • Vkladajte do textov atraktívne slovesá (používajte také, ktoré čitateľa priamo oslovia a vyzvú k akcii).
  • Vzbuďte emócie (v prípade negatívnych emócii ponúknite čitateľovi riešenie v podobe produktu alebo služby, ktorú ponúka váš klient).

 

19.07.2017

Komentáře