Menu

10 SEO mýtov, ktoré v roku 2018 už nemusíte riešiť

Autor Petr Hlaváč Petr Hlaváč

„Koľko má byť na stránke kľúčových slov?“, „Nemáš vyplnený meta tag keywords, to nebude fungovať.“, „Katalógy sú mŕtve“. Počúvate takéto prehlásenia často? Poďme si na ne posvietiť a raz a navždy na ne odpovedať.

V tomto článku nadväzujem na svoj predchádzajúci text Často kladené otázky v SEO. Dal som dohromady 10 najčastejších SEO mýtov a zameral sa pritom najmä na tie, ktoré sa objavili okolo hodnotiacich signálov vyhľadávača Google, a na témy, ktoré sú v SEO už evergreenmi. Na pomoc som si vzal autority Johna Muellera a Garyho Illnese zo spoločnosti Google, s ktorých vyjadreniami som tiež pracoval.

1) Meta tagy keywords a meta-description

Meta tagy sú značky, ktoré nájdete v hlavičke webu. Medzi tie hlavné patrí titulok a popisok stránky. Aj význam meta tagov sa postupom času mení. Meta tagy sú dôležité nielen pre robotov, ktorí prechádzajú vašu webovú stránku, ale aj pre používateľov. Tí vďaka nim lepšie spoznajú, na akej stránke a s akým obsahom sa po kliknutí na výsledok vo vyhľadávaní ocitnú.

Nedávno som sa stretol so SEO analýzou, ktorá ako nedostatok uvádzala chýbajúce meta tag keywords. Je rok 2018, zabudnite raz a navždy na vyplňovanie meta tag keywords a ušetrite tak svoj čas. Ak vás do toho bude niekto nútiť, tak naposledy čítal SEO e-book pred 10 rokmi. V hodnotení webu vám to nepomôže a vyhľadávače meta tagy ignorujú a neindexujú.

63,28 %. To je číslo chýbajúcich meta descriptions podľa analýzy SEMRush, ktorá bola zhotovená na základe 100 000 webových stránok. Meta description, teda popis stránky, ktorý vidíte vo výsledkoch vyhľadávania, je dôležitou súčasťou celkového snippetu vo výsledkoch vyhľadávania. Ak ho zabudnete vyplniť, dokáže ho v dnešnej dobe vygenerovať sám Google. Aj o meta descriptions sa hovorilo ako o hodnotiacom faktore pre vyhľadávače, nie je to však pravda. Jediné, v čom vám vyplnený popisok pomôže, bude zvýšenie CTR, a to v prípade, ak bude kreatívny a bude sa odlišovať od konkurencie v SERP-e.

Čo sa týka meta tag title, ide o stále dôležitý meta tag, ale ako povedal John Mueller z Google, pokiaľ na vstupnej stránke nemáte vyplnený titulok, ale máte tam obsah, Google vašu stránku ohodnotí aj tak. Ide však o dôležitý faktor hodnotenia pre vyhľadávače.

2) Keywords v URL

Jedným z mýtov, s ktorým sa aj v roku 2018 môžete stretnúť, je, že kľúčové slovo musí byť v URL vstupnej stránky. Presná zhoda kľúčového slova v URL už nie je pre vyhľadávače dôležitá. Niekto by vám možno dokonca odporučil URL zmeniť. To určite nerobte (bez dobrého zváženia). Ak existuje odpoveď, ktorú by mal každý SEO konzultant poznať aj o 3 ráno, tak to je „URL nemeniť“. Tým môžete napáchať väčšie škody než implementáciou chýbajúceho kľúčového slova do URL. V jednom zo starších Hangoutov to spomína aj John Mueller.

Ak však staviate nový web, myslite hlavne na používateľov a snažte sa mať štruktúru URL čo najviac user friendly. Tak, aby bola cesta na cieľovú stránku jasná.

john mueller keywords v URL

3) Vek domény

Ak vstupujete na trh s novou značkou a bojíte sa, že váš konkurent, ktorý je na trhu dlhú dobu, má z hľadiska veku domény výhodu, buďte v pohode.
Jeho výhodou je, že sa mohol venovať dlhšiu dobu získavaniu spätných odkazov, a tým pádom zvyšovať domain rating svojho webu. Samotný vek domény však hodnotiacom signálom pre Google nie je.

john mueller stáří domény
Podobný mýtus panuje okolo tzv. Domain Authority. Google má vraj pre niektoré silnejšie stránky metriku, ktorá im pomáha sa jednoduchšie dostať na lepšie pozície vo výsledkoch vyhľadávania. Toto opäť John Mueller nedávno vylúčil.

4) H1 Nadpisy

Jedna z veľmi častých otázok, ktorú vídam v SEO diskusiách, sa týka nadpisov. V jednom z Hangoutov dostal v minulom roku John Mueller otázku, či na webe môžete použiť len jeden H1 nadpis. John Mueller odpovedal, že môžeme využiť toľko H1 nadpisov, koľko len budeme chcieť.

john mueller nadpisy h1
Nadpis H1 ako taký má pravdepodobne veľmi malý podiel na celkovom hodnotení stránky. Nezabudnite však, že nadpisy a ich sémantika tú sú najmä pre používateľov. Majú mu pomôcť pri rozoznaní štruktúry obsahu na danej vstupnej stránke. Pre dokreslenie celej problematiky sa opäť vrátim k štúdii od SEMRush, ktorá odhalila, že 59,27% webových stránok, ktoré skúmala, má na jednej stránke viacerých H1 nadpisov.

5) Katalógy

Na začiatku vášho projektu sa určite stretnete s množstvom telefonátov, v ktorých vám budú ponúkať zápisy do katalógov. Myslím, že v niektorých check-listoch pre nakopnutie nových webových stránok ich stále nájdete.

Najväčšia sláva katalógov je už za nami. Tisíce SEO katalógov už nemá žiadnu hodnotu, naopak, skôr vám môžu uškodiť. Vždy však záleží na segmente a konkrétnej situácii. Osobne som pre jeden svoj malý projekt urobil niekoľko zápisov v katalógoch a stačilo mi to na to, aby som sa dostal do TOP 10 na biznisové frázy (na Googli aj na Sezname). Išlo však o veľmi niche odbor. Ak chcete začať podnikať v segmente, kde nie je veľká konkurencia, katalógy vám ešte môžu poslúžiť. Je ale potrebné dobre vyberať a rozhodne nerobiť desiatky registrácií. Nie každý katalóg je zlý, napr. odborové, špecializované alebo lokálne sa môžu hodiť. V prípade viacerých konkurenčných odborov vám zápis, najmä na vyhľadávači Google, ale príliš nepomôže.

6) Rýchlosť webu

Rýchlosť načítania desktopovej verzie webu bola pre Google hodnotiacim faktorom. Aktuálne to tak nie je, alebo je jej vplyv len nepatrný. Ak sledujete naše Novinky z onlajnu, tak viete, že Google oznámil, že v júli 2018 bude hodnotiacim faktorom rýchlosť načítania mobilnej verzie.

gery Illyes rychlost načítání
Oplatí sa však riešiť nielen rýchlosť načítania mobilnej verzie webu, ale rýchlosť webu všeobecne. Amazon nedávno zverejnil analýzu, podľa ktorej by spomalenie jeho webu len o 1 sekundu stálo firmu 1,8 miliárd dolárov ročne.

7) Hustota kľúčových slov

Aj v dnešnej dobe sa stále stretávam s otázkou: „A koľko kľúčových slov máme dať na stránku?“ Odpovedám vždy rovnako: „Toľko, koľko uznáte za vhodné, ak to v texte bude dávať zmysel“. Nič ako ideálny pomer kľúčových slov na stránke neexistuje. John Mueller sa k tejto téme vyjadril už v roku 2012.

john mueller hustota klíčových slov

Pri písaní textov pre vstupné stránky vždy myslite hlavne na používateľov. Obsah mu musí odpovedať na otázky, na ktoré hľadá odpoveď. Texty by mali byť hlavne prirodzené.

8) Mapa stránky má vplyv na hodnotenie webu

Súbor Sitemap.xml nemá vplyv na hodnotenie webu. Samotný Google ani netvrdí, že by implementáciu Sitemap.xml mal zvažovať každý web.
Existencia XML mapy patrí do „best practices“, ale jej použitie by mali zvažovať hlavne veľké weby, ktoré majú tisíce stránok, alebo:

• Web, ktorý obsahuje rozsiahly archív stránok, ktoré sú izolované alebo navzájom nie sú dobre prepojené
• Web, ktorý je nový a smeruje naň málo odkazov
• Web, ktorý používa multimediálny obsah, zobrazuje sa v Správach Google alebo používa iné anotácie kompatibilné so súbormi Sitemap.
Nezabudnite, že ani samotná implementácia Sitemap.xml nezaručuje, že budú preskúmané a indexované všetky stránky, ktoré v ňom sú uvedené.

9) Robots.txt zakazuje indexáciu

Ďalším mýtom, alebo skôr chybou, je, že robots.txt slúži na zákaz indexácie stránok. Súborom robots.txt informujeme vyhľadávacieho robota o tom, aké stránky môže a aké naopak nesmie crawler prechádzať.

Ak chceme, aby vyhľadávače nezobrazovali stránky, ktoré z nejakého dôvodu chceme nechať skryté, je dobré využiť ešte zákaz indexácie napr. v meta tagu robots v zdrojovom HTML kóde priamo na konkrétnej stránke.

10) Platené vyhľadávanie v AdWords zlepšuje organické výsledky

Jedným zo SEO mýtov, alebo dokonca konšpiračných teórií, je domnienka, že keď začnete inzerovať v AdWords, tak vás za to Google odmení lepšími výsledkami v organickom vyhľadávaní. Nie je to tak, ide naozaj skôr o konšpiračnú teóriu než o mýtus.

SEO a PPC na seba môžu mať vplyv a najlepšie fungujú vo vzájomnej kooperácii. Existuje niekoľko štúdií, ktoré sa venujú napr. brandovým frázam a kanibalizácii výsledkov plateným kanálom. Najlepšie urobíte, keď si taký test urobíte sami.

12.04.2018

Komentáře