Menu

SEO 2018: Čo nás čaká a neminie?

Autor Lukáš Palkovič Lukáš Palkovič

Ani v roku 2018 SEO neupadne do zabudnutia. Naopak – riešiť ho bude pre weby dôležitejšie ako kedykoľvek predtým. Na čo by SEO špecialisti nemali budúci rok zabúdať sme zhrnuli v špeciálnom článku.

SEO 2017 Recap

Aj vlani o takomto čase som sa zamýšľal nad tým, čo nám SEO ďalší rok prinesie. Skôr ako sa pustíme do trendov pre rok 2018, zrekapitulujme si, ktoré moje predpovede sa vyplnili, a v čom som vyhľadávače s prognózami predbehol.

Rast AMP – Technológia AMP bola spustená globálne, začala sa viac používať pri optimalizácii webu a ukazovať sa vo výsledkoch vyhľadávania, takže tu sa moja predpoveď splnila.

Desktop umiera – Mobil stále rastie a prevyšuje desktopovú návštevnosť, tá si ale stále drží svoj významný podiel.

Voice search – Hlasové vyhľadávanie je síce na vzostupe, ale rok 2017 pre neho nebol tak kľúčový, ako som predpokladal.

AI – Umelá inteligencia je zato na vzostupe celkom určite a Google ju pretláča čím ďalej tým viac.

Koniec otravných pop-upov – O penalizácii kvôli vyskakovacím oknám som toho veľa nepočul, PR Googlu ale zafungovalo v tomto prípade na jednotku, a tak pop-upom naozaj odzvonilo a weby sa ich postupne zbavujú.

Focus na lokálne SEO – Tento rok žiadna významná aktualizácia neprebehla, v tomto bode som sa teda vlani netrafil.

Zmenšovanie priestoru pre organic v SERP-u – Za SEOistov musím konštatovať, že v tomto bode sa bohužiaľ obidva vyhľadávače snažia až-až. Ale nevadí, aspoň si precvičíme mozgové závity pri premýšľaní, ako web na prvú stránku vyhľadávačov aj napriek obmedzenému priestoru dostať, a konkurenciu tým dať na frak.

Štruktúrované dáta – Tie sa rozhodne rozmohli a Google prihodil aj zopár nových.

Na HTTPS bude viac ako 50% webov – V tejto súvislosti šliapol Google na plyn a weby prakticky núti prejsť na HTTPS. Presné percento som síce nedohľadal, ale trend je jasný.

SEO na nultú pozíciu – Kto tento rok nezačal optimalizovať na nultú pozíciu, zaspal dobu.

A čo obľúbený linkbuilding?
Áno, stále je to TOP 3 faktor ovplyvňujúci optimalizáciu, ale ešte stále nefunguje real-time odozva na penalizáciu. Ani pri Sezname sme sa nedočkali tento rok žiadnych zmien, čo sa aktualizácií, penalizácií alebo zodpovednosti za odkazy týka.

S čím ešte prišiel Google v roku 2017?

  • Uskutočnili len 3 quality updaty (Fred a dva nepomenované, posledný v marci), pretože updaty prebiehajú real-time a globálne.
  • Meta popisky majú až 320 znakov.
  • Štruktúrované dáta bola rozšírené o nové (napríklad pre ponuky práce a pre „science dataset“).
  • V SERP-e sa objavili symboly a emotikony.
  • Google prestal odporúčať escape fragmenty a budúci rok ich prestane úplne používať.
  • Začali sa určitým spôsobom regulovať fake news.
  • Udeľuje sa penalizácia za štruktúrované dáta.
  • Featured snippets odpovedajú na ďalšie otázky.
  • Došlo na penalizácie odkazov z widgetov.
  • Bolo zavedené nové filtrovanie v Google Images.
  • A vyšlo nové odporúčanie pre SEO magazíny so stránkou za platenú bránou.

A čo zvládol za rok 2017 Zoznam?

  • Freshbot sťahuje zásluhou komponentu Dolores (Downloader Services) takmer 20x rýchlejšie a tým sa skracuje aj celý proces spracovania stránky.
  • Nový limit na veľkosť súboru sitemap je 50 MB.
  • Nová relevancia pre Obrázky.cz vďaka spracovaniu obrazových dát neurónovými sieťami.
  • Vyhľadávanie je čistejšie, prehľadnejšie a rýchlejšie (a bez screenshotov).
  • Začal zobrazovať medailóniky politikov so skóre pravdivosti výrokov.
  • A vydal nové Seznam Webmaster Tools.

Buzzwords alebo marketingový slovníček na rok 2018

Ani v budúcom roku SEO nezomrie. Pripravte sa na to, že opäť budeme počuť tradičné buzzwords ako mobilné a lokálne SEO, big data, content is king, site speed optimization a budete sa musieť zamerať na užívateľa. Na vzostupe je AI a voice search a žiarivú budúcnosť odborníci predpovedajú novému buzzwordu visual search.

seo 2018

Trendy v SEO 2018, ktoré by vám nemali uniknúť

Pretože sa niektoré trendy stali tak trochu otrepanými a predpovedať na rok 2018 napríklad rozmach content marketingu by príliš vizionárske nebolo, pokúsil som sa zamerať na trendy, o ktorých sa zase tak často nehovorí, avšak v budúcom roku by mohli patriť ku horúcim témam SEO diskusií.

  • SEO ovplyvní hľadanie bez klikania, s čím súvisí tohtoročný nárast featured snippetov (za tento rok ich zobrazovanie vzrástlo vo výsledkoch vyhľadávania v priemere o 13%, v niektorých segmentoch aj o 25%). Bude potrebné zmeniť nielen mindset, ale aj postupy, napr. pri definícii potenciálu organickej návštevnosti.
  • Vo featured snippetoch sa budú častejšie zobrazovať tzv. featured videa.
  • SERP bude ešte viac personalizovaný, a to obzvlášť v spojení s mobilom.
  • Optimalizácia obrázkov (Image Search je údajne s 22-23% druhým najväčším vyhľadávačom, Image Pack je vo vyhľadávaní stále častejšie a konzultanti začnú riešiť aj túto opomínanou časť optimalizácie).
  • Spätné odkazy budú mať ešte vyššiu hodnotu, než mávali, pretože sa vytvára čoraz viac obsahu.
  • Do popredia sa čoraz viac dostáva visual search.
  • Vaše stránky by mali obsahovať aj tzv. in-depth content.
  • Očakávajte spustenie mobile first indexu.
  • A keď trochu popustíme uzdu fantázii, mohli by vyhľadávanie začať nahrádzať chatboti.

Aj naďalej si samozrejme musíte strážiť také veci ako je page speed, AMP alebo HTTPS.

Čo to konkrétne znamená …?

Poďme sa spoločne pozrieť na niektoré trendy, ktoré ešte nie sú tak známe, a pri ktorých možno ani netušíte, čo si pod nimi predstaviť.

In-depth Content

Mali sme tu better content, potom great content, nasledoval epic content a budúci rok sa údajne ponesie v znamení in-depth contentu. O čo sa jedná, asi najlepšie vysvetlil Rand Fishkin na tohtoročnom Marketing Festivale:

„Solve the Searchers query better than anyone else on page 1.“

Skrátka – aby ste sa dostali v Google hore, musíte mať obsah na webe lepší ako všetci vaši konkurenti na prvej stránke. To znamená, že – aby ste boli v SERP-e vidieť – musíte ísť v téme čo najviac do hĺbky a detailov. Ako taký obsah vyzerá? Pozrite sa napríklad na náš článok o medzinárodnom SEO. Skvelým príkladom je tiež komplexný sprievodca meta description od Spotiba. Okrem in-depth contentu sa zamerajte aj na nestarnúci obsah (tzv. evergreen content), unikátne témy (tzv. unicorn content), lokálny obsah, trendový obsah, reoptimalizáciu obsahu a na témy, ktoré konkurencia pokrýva a vy ešte nie (tzv. gap content). A nekvalitný obsah na webe jednoducho zmažte.

Featured snippety

Že sa featured snippety stávajú významnou SEO témou dokazuje aj nasledujúci koláčový diagram zo štúdie Ahrefs, ktorý ukazuje, že zo 112 miliónov hľadaných otázok sa už na 14 miliónov z nich featured snippets zobrazujú. Dáta pochádzajú z mája, v súčasnosti už pôjde pravdepodobne o vyšší podiel:

ahrefs featured snippets

Čo s tým?

Ak tak ešte nečiníte, rozhodne by ste mali začať premýšľať o stratégii pre featured snippety. Akonáhle totiž nebudete vo featured snippets vidieť, budú vaši klienti strácať na visibilite aj na návštevnosti.
Ešte skôr ako sa rozhodnete s featured snippets začať, zanalyzujte si SERP pomocou Ahrefs alebo SEMrush, aby ste vedeli, nakoľko táto problematika týka vášho oboru, na koľko % otázok sa zobrazujú vo vašom odbore featured snippets a na koľko % otázok sa zobrazujete vo featured snippets vy. V ďalších krokoch by ste si mali definovať otázky, na ktoré sa vo featured snippets chcete zobrazovať, nachystať pre nich obsah a optimalizovať ho.

Visual Search

Doteraz fungovalo vyhľadávanie na báze textu, preto predstavuje vizuálne vyhľadávanie v tejto oblasti pomyselnú revolúciu. Vizuálne vyhľadávanie funguje predovšetkým v aplikáciách (napríklad Pinterest, Google Lens), a to by mohlo znamenať hrozbu pre klasické vyhľadávanie. Časť návštevnosti chodiacej teraz z fulltextu by totiž mohla začať chodiť cez obrázky v aplikáciách. Ak vás zaujíma vizuálne vyhľadávanie viac, odporúčam na prečítanie článok môjho kolegu Petra, ktorý sa na vizuálne vyhľadávanie zameriava.

Ako s webom uspieť v roku 2018?

Z vyššie namiešaného kokteilu som vybral niekoľko kruciálnych faktorov, ktoré budú v budúcom roku pre úspešný web tzv. must-haves:

  • Tvorte lepší obsah než ktokoľvek iný.
  • Pracujte aktívne na linkbuildingu a nespoliehajte sa len na zmienky.
  • Užívateľské dáta budú hrať vo vyhľadávaní čím ďalej tým väčšiu úlohu, myslite na to.
  • Zrýchlite svoj web na maximum.
  • Počítajte s tým, že mobilný web bude hrať prím, optimalizujte preto obsah pre mobilných užívateľov.
18.12.2017

Komentáře