Menu

Efektívna analýza webu v 6 krokoch

Autor Michal Čížek Michal Čížek

V eVisions som sa naučil, že tlak na kvalitné výsledky je potreba, rovnako tak ale aj dodanie výsledkov v rámci rozumného deadlinu. Obsiahle analýzy, ktoré nakoniec aj tak skončia v šuplíku klienta, v tomto meradle nie sú nikdy dobrým riešením. Zďaleka najefektívnejšia, najmä u nových klientov, je rýchla analýza webu a konkurencie.

Zásadná je u tejto analýzy rýchlosť a kvalita. Ideálne je, ak ju zvládnete zhruba do hodiny, preto namiesto zložitých popisov a opisov obsahuje len to najdôležitejšie.

V akých prípadoch je rýchloanalýza vhodná?

  • Ak sa jedná o malý/stredný český web (max. do 50 000 URL).
  • Keď nemáte žiadne klientské dáta a musíte si poradiť sami, napríklad pomocou bežných nástrojov, ktoré SEO špecialisti používajú.

To zásadné ale platí vždy: Nie je umenie použiť čo najviac programov, ale zistiť z nich čo najviac relevantných informácií pre vás a vášho klienta.

Nástroje pre rýchloanalýzu

1.   Analýza v Screaming Frog

Pre prácu v Screaming Frog odporúčam mať v základe nastavenú operačnú pamäť aspoň na 8 GB, ale ideálne viac.

Po dokončení si dáta exportujte do excelu (.csv súbor stačí len previesť do formátu .xlsx) a v ňom pomocou filtrovania vytiahnuť všetky potrebné informácie. Získate tak počty zaindexovaných stránok, stránok so stavovými kódmi 200, 302, 302, 307, 404, kanonické URL adresy, priemerné časy načítania stránok, sitemapu stránok, štruktúru webu, počty interných odkazov k jednotlivým stránkam, onpage duplicity a ďalšie užitočné informácie.

2.   Nastavenie robots.txt a sitemapy

Zaujíma vás predovšetkým to, aké sú na stránkach nastavené odporúčania, zákazy a „last but not least“, či je web ľahko dohľadateľný robotmi.

Pre úplných začiatočníkov uvádzam aj adresu, na ktorej súbory s príkazmi spravidla nájdete (v tomto prípade sa jedná o CZC, ale namiesto neho je možné dosadiť akúkoľvek inú doménu):

Tip: Detailnejšie informácie nájdete tiež v nápovede Googlu.

3.   Homepage webu a základné kategórie

Pomocou niekoľkých šikovných rozšírení v prehliadači skontrolujte, či sú vyplnené základné meta popisy, titulky, nadpisy a tak ďalej. K tomu využívam tieto rozšírenia v Google Chrome prehliadači:

  • SEO META in 1 Click
  • Redirect Path
  • Page Load Time
  • Ghostery
  • SimilarWeb
  • Hreflang Tag Checker
  • Cannonical
  • Web Developer
  • Ahrefs SEO Toolbar
  • User-Agent Switcher

Pokiaľ chcete byť veľmi dôkladní – napríklad pri filtrovaní, interného prelinkovania, indexácie apod., neobídete sa bez skratky Ctrl + U, ktorá vám zobrazí zdrojový kód stránky.

4.   Marketing Miner a profilery

Marketing Miner je skvelý na metriky, ktoré sa týkajú napríklad návštevnosti či datasetu kľúčových slov, na ktoré web rankuje.

Skvelou vychytávkou v Marketin Mineri je zobrazenie prvej stránky vyhľadávania Googlu pre najtypyckejšie slovné spojenia, na ktoré chcem, aby sa web zobrazoval. A psst! Podľa mojich informácií sa pravdepodobne čoskoro dočkáme aj Seznamu.

Dole v prehľade sa mimo iné zobrazujú podobné stránky. Urobíte si tak lepšiu predstavu o online konkurencii vo vyhľadávaní.

5.   Anonymné okno a vyhľadávanie

Nástroje za vás všetko neurobia, a preto je potreba nezabúdať ani tento základ. Pomocou anonymného okna ľahko zistíte, kto používa štruktúrované dáta, aké polia (rozšírenia) sa vo vyhľadávaní zobrazujú a ďalšie užitočné informácie.

Pri tejto kontrole sa sám seba pýtam, prečo sa práve tento web zobrazuje tak vysoko, a beriem si odtiaľto inšpiráciu, čo sa páči (nielen) robotom.

Majte stále na pamäti, že online konkurencia na Google a na Sezname sa môže pomerne dosť líšiť.

6.   Ahrefs a offpage kontrola

Tu vás zaujímajú predovšetkým tieto faktory:

  • Počet referenčných domén a ich časový priebeh.
  • Sila domény ako Domain Raiting.
  • Percento dofollow/nofollow refenčných domén.
  • Organic traffic a jeho priebeh a počet organických KW a ich pozícií.
  • Pomer počtu smerujúcich referenčných domén na doménu/z domény (in vs. out) v Linked Domains.
  • Najvýkonnejšie offpage stránky v Top pages.
  • Obsahovo najbližší konkurenti v Competing Domains.
  • Variabilita anchor textov pri odkazoch.

A ak je dostatok času, môžete analýzu ďalej rozširovať o nasledujúce:

Content gap analýza pomocou SEMRush

V nástroji sa jedná o záložku vľavo – Keyword Gap. Do porovnania môžete vložiť až 5 konkurentov. Často však používam len sledovanú doménu a 2 najbližších konkurentov. Pre základný prehľad to bohato postačí.

Ďalšou variantov je Content Gap analýza, ktorú publikoval Filip Podstavec (pomocou nástroja Marketing Miner) a na ktorej nájdete workshop na YouTube (začiatok cca 32:50 min).

Inšpirácia v Collabime

Jednorazové analýzy v Collabime príliš nevyužívam, čo sa mi ale páči je využitie vytiahnutých dát (KW) pre teoretické odhady v rámci prípadných posunov potenciálnych KW vo vyhľadávaní, a tým aj prípadné navýšenie návštevnosti.

Veľmi užitočné sú odhady pomerov vo vyhľadávaní na Google a Seznam.

SEMOR a jeho novinky – SERP Digger

SEMOR v apríli vylepšil rozšírenie v Google prehliadači. V ponuke sú teraz 2 základné rozdelenia – informácie o doméne alebo informácie o URL.

Ak by ste chceli obsiahlejšie a hlbšie dáta, musíte si predplatiť mesačný tarif, ale pre základnú predstavu to stačí a ide o príjemnú novinku.

S tarifami zadarmo je to takmer u všetkých nástrojov podobné. Za málo peňazí málo muziky. Možnosti sú obmedzené a pokiaľ budete chcieť, aby analýza bola presnejšia, budete si musieť priplatiť za plnú verziu. Čo sa týka už zmienených nástrojov, nejde však v porovnaní s niektorými zahraničnými nástrojmi o žiadne závratné čiastky.

Pokiaľ prídete na schôdzku takto pripravený, potenciálneho nového klienta ohromíte a rozšírite obzory aj sami sebe, pretože každý segment je v SERPe odlišný. To, čo funguje na cestovné poistenie, nemusí fungovať v medicíne a podobne.

Budem veľmi rád, ak pod článok alebo na náš Facebook pridáte svoje postrehy a vychytávky, ako vytvoriť kvalitnú a rýchlu analýzu efektívne, a inšpirujete tak nielen nás, ale aj ostatných.

20.04.2019

Komentáře