Menu

O čom médiá mlčia: Je Amazon.de priateľ alebo nepriateľ?

Autor Milan Fiala Milan Fiala

„Kto hľadá informácie, pýta sa Googlu. Kto hľadá produkty, používa Amazon.“ Nie nadarmo sa v Nemecku toto príslovie uchytilo, veď práve Amazon.de je v súčasnej dobe druhým najväčším nemeckým vyhľadávačom. Ako si vlastne v Nemecku vedie? A predstavuje pre nás riziko alebo príležitosť?

Nemecko je pre Amazon najdôležitejším zahraničným trhom. Už len tento fakt napovedá, aká kľúčová je pre nemecký trh existencia tohto portálu. Amazon je s obrovským náskokom najväčší internetový predajca na nemeckom trhu – ako z hľadiska návštevnosti, tak aj z hľadiska tržieb.

Kto na Amazonu nakupuje?

V obľúbenosti medzi Nemcami dominuje pochopiteľne Amazon a OTTO. Anketa štatistického portálu Statista.com priniesla navyše veľmi prekvapivé odhalenie, a síce že na Amazone už niekedy nakúpil prakticky každý Nemec (celkovo 96% opýtaných osôb starších ako 18 rokov). Oproti minulým rokom je vidieť naozaj markantný nárast nemeckých používateľov, ktorí už niekedy nakúpili online. Mesačne navštívi nemecký Amazon viac ako 180 miliónov užívateľov. Druhým e-shopom v poradí obľúbenosti medzi nemeckým obyvateľstvom je Otto.de

Kto na Amazone predáva?

Amazon sa v čase svojho založenia, teda v roku 1994, zameriaval čisto na predaj kníh. Táto špecializácia mu vydržala naozaj veľmi dlho. Na nemeckom trhu začal Amazon predávať v roku 1998, ešte stále čisto knihy. V súčasnej dobe sa na Amazone trasie na zákazníkov viac ako 40 000 obchodníkov. Väčšina z nich predáva rovnaké alebo podobné produkty, čo vytvára naozaj enormný konkurenčný tlak. Aby ste boli úspešní, musíte, podobne ako na Googlu, dostať svoje produkty na najvyššie pozície vo vyhľadávaní. Nižšie si popíšeme, čo je pre optimalizáciu na Amazonu najdôležitejšie.

Najpredávanejšou kategóriou na Amazone je elektronika. Hneď za ňou sú knihy, ktoré tvorili onú hlavnú špecializáciu v čase jeho vzniku. V súčasnej možno na Amazone kúpiť prakticky všetko, na čo si spomeniete.

Ako funguje predaj na Amazone?

Podnikať pomocou predaja produktov na Amazone môže naozaj takmer každý. Dôležité je, aby vaše produkty disponovali tzv. EAN kódom. Ak tento kód nemáte, napríklad kvôli tomu, že ste originálnou značkou, potrebujete mať aspoň ochrannú známku pre svoje produkty. Keď splníte tieto dve počiatočné podmienky pre vstup na Amazon, nič vám už nebráni nahrať svoje produkty a zahájiť predaj.

Amazon si štandardne účtuje fixný mesačný poplatok a percentuálnu províziu za každý uskutočnený nákup (platba prebieha priamo pomocou Amazonu a ten následne preposiela čistý zisk na jednotlivých predajcov). Čo sa týka dopravy, tu ponúka Amazon dvojaké riešenie – buď si môžete dopravu zabezpečovať sami (majte na pamäti, že provízia Amazonu sa počíta z celkovej kúpnej čiastky, tzn. vrátane ceny za dopravu), alebo necháte Amazon, aby sa o dopravu produktov postaral. Ak sa rozhodnete pre druhý variant, teda pre dopravu priamo pomocou Amazonu, môžete využiť výborné logistické služby tohto nemeckého giganta. Časť svojho sortimentu zašlite priamo na sklad Amazonu a ten sa už postará o všetku expedíciu.

Vratky zadarmo, ktoré ovplyvnili celý nemecký trh

V našich článkoch o nemeckom zákazníkovi či o úspešnom budovaní e-shopu na nemeckom trhu sme už písali, že nemecký zákazník je jeden z najnáročnejších v Európe. Jedným z jeho typických rysov je ten, že je zvyknutý vo veľkom vracať doručené produkty. Nie je nič neobvyklé, ak si zákazník objedná tri tričká s tým, že zvyšné dve zašle späť, pretože mu nesedí veľkosť. Nemci navyše očakávajú, že im predajca uhradí nákupnú cenu zaslaných produktov, a to vrátane dopravy späť k predajcovi!

Tento nemecký zvyk môže byť pre menšie e-shopy likvidačný, ak s tým dopredu nepočítajú. Práve tradícia „vratiek zadarmo“ sa v Nemecku objavila s nástupom Amazonu a postupom času sa dostala aj do nemeckého právneho poriadku.

Podľa Amazonu máte právo na vrátenie tovaru vrátane náhrady dopravy späť v nasledujúcich troch prípadoch:

  1. ak ste dostali zlý či poškodený výrobok
  2. ak využijete právo vrátenia tovaru v lehote 14 dní a cena vráteného produktu prekročí 40 eur
  3. ak využijete právo vrátenie oblečenia, topánok či kabeliek v lehote 30 dní

Optimalizácia pre Amazon

Prakticky vo všetkých médiách sa dočítate, že Amazon je ohrozením pre ostatné e-shopy. Len málo zdrojov vám však prezradí, ako na Amazone reálne uspieť.

Podobne ako na Googli, aj na Amazone musíte svoje produkty optimalizovať, aby ste sa stali naozaj konkurencieschopní a mali šancu sa umiestniť čo najvyššie vo výsledkoch vyhľadávania.

„On-page optimalizácia“:

  • Titulok produktu – ide o najdôležitejší hodnotiaci faktor pre algoritmus Amazonu. Titulok by mal byť vždy kratší ako 120 znakov.
  • Atribúty (bullet points) – nachádzajú sa hneď vedľa obrázku pod cenou a vyjadrujú základný popis produktu. Vždy použite maximálne 15 slov na jeden atribút.
  • Príbuzné slová – nie sú síce viditeľné pre používateľa, avšak pre robota Amazonu si môžete zvoliť až 5 slov, ktoré súvisia s vaším produktom.
  • Popis produktu – je dôležité pokryť dôležité kľúčové frázy a zároveň nezabudnúť, že oopis čítajú nielen roboti, ale aj ľudia.
  • Obrázky – rovnako tak je podstatné mať čo najlepšie obrázky, vizuál býva vo väčšine prípadov dôležitejší než samotný obsah.

Faktory lepšej výkonnosti predaja:

  • Cena – aj v Nemecku dôležitá. Ak budete pre rovnaký výrobok najdrahší zo všetkých, veľa toho nepredáte.
  • Skladovosť produktov – nikto nechce na produkty čakať večnosť.
  • Cena za dopravu – obzvlášť Nemci veľmi výrazne počujú na tzv. dopravu zadarmo. Ponúkajte ju aj za cenu vyššej ceny produktov.
  • Zákaznícky servis – o zákazníkov je potrebné sa riadne starať. Akvizícia nemeckého zákazníka je drahšia ako českého alebo slovenského, mali by ste sa naozaj snažiť, aby u vás nakúpil znova.
  • Percento vratiek – pokiaľ používateľ vráti výrobok, znižuje sa šanca, že na Amazone znovu nakúpi. Ak sú teda vaše produkty často vracané, Amazon vám zníži hodnotenie.
  • Frekvencia predaja – produkty, ktoré sa predávajú najčastejšie, bývajú vo vyhľadávaní umiestnené najvyššie. Snažte sa, aby sa z vášho tovaru stal bestseller.
  • Hodnotenie produktov a predajcu – ľudia radi nakupujú niečo, čo sa druhí neboja odporučiť. Ale pozor na falošné recenzie, tie Amazon tvrdo trestá!

Amazon v Českej republike?

Bude Amazon v Českej republike? Ak áno, v akej forme? A ako sa mu podarí ovládnuť český e-commerce trh?

Tak presne tieto otázky dlho trápia nejedného majiteľa/prevádzkovateľa českých e-shopov. Veľká časť z nich sa obáva situácie, ktorá sa Amazonu podarila v Nemecku, a to vytlačenie menších a stredných e-shopov z trhu. V súčasnej situácii však všetko nasvedčuje tomu, že sa Amazon pre plnohodnotný vstup na český trh ešte nechystá. Českí internetoví hegemóni ako Alza či Mall sa tak ohrozenia svojho dominantného postavenia ešte báť nemusia, aj keď strojový preklad Amazon.de do češtiny vyvolal medzi českými e-shopmi veľký rozruch.

Nedávno (na začiatku februára) navyše vyšla správa, že Amazon nebude prevádzkovať reklamačné centrum v Dobrovízi, odkiaľ sa bude v budúcnosti riadiť len distribúcia tovaru. Akékoľvek české reklamácie teda pôjdu cez ostatné reklamačné centrá v Európe. Českým zákazníkom Amazon doručuje za 2,5 eura, ak ide o štandardné doručenie. Ak nakúpite za viac ako 39 eur, doprava je úplne zadarmo. Doba doručenia produktov je v prípade štandardného doručenia okolo 4-8 pracovných dní.

Ak sa pozrieme na porovnanie Amazonu s čínskym AliExpressem podľa Google Trends v dlhšom časovom horizonte, dostaneme pomerne zaujímavé čísla. Už od roku 2014 je AliExpress na českom Googli vyhľadávaný viac ako Amazon. Bojíme sa teda Amazonu zbytočne? Nečíha na nás zatiaľ skôr expanzia z východu?

Záver

Amazon by sme mali vnímať nie ako hrozbu, ale ako príležitosť. Jednak ako obchodnú príležitosť, ak je e-shop napríklad aj výrobcom daného produktu, a jednak ako príležitosť pre zlepšovanie vlastných služieb zákazníkom. Existencia Amazonu v Nemecku neznamená automatické vyradenie všetkých ďalších e-commerce projektov. A ak sa rozhodnete na nemeckom, prípadne inom Amazone predávať, potom odporúčame držať sa našich vyššie spomenutých rád. Úspech máte prakticky zaručený.

LÍBIL SE TI ČLÁNEK? POŠLI HO DÁL, PROTOŽE SHARING IS CARING!

12.03.2018

Komentáře