Menu

Ako robiť SEO bez SEO

Autor Pavel Bělík Pavel Bělík

V tomto článku si popíšeme externé vplyvy pôsobiace na SEO a možnosti ich cieleného využitia pre posilnenie webu a navýšenie organickej návštevnosti.

Veľkosť organickej návštevnosti webu v porovnaní s konkurenciou a jej rast nie je len cieľom, ale aj zaujímavým indikátorom toho, ako sa tomuto webu darí marketingovo, a teda aj obchodne. Indikuje aj veľkosť projektu, či sa do neho investuje a rastie, alebo naopak. Hneď vysvetlím prečo.

Aby algoritmus RankBrain vyhodnotil web ako silný, musí byť v danej tematickej oblasti autoritatívny. Musí byť medzi používateľmi populárny, musia sa na neho vracať, tráviť na ňom čas, sami od seba ho vyhľadávať. A aby sme to pri webe dosiahli a dostali sa o krok ďalej pred konkurenciu, budeme vedome a cielene využívať len vedľajšie efekty ostatných marketingových disciplín.

Nebudem sa v tomto článku preto venovať klasickým cestám a technikám optimalizácie pre vyhľadávače, úplne vynechám aj linkbuilding, hoci je pri ňom veľa zaujímavých spôsobov, ako kreatívne (zdarma aj za peniaze) vytvárať odkazové portfólio. Vieme tiež, že signály zo sociálnych sietí nie sú priamym hodnotiacim faktorom, ale zároveň existuje korelácia medzi úspešnosťou webu na sociálnych médiách a v SERPe. Rozhodol som sa však vynechať aj túto tému, pretože o nej už toho bolo napísané veľa.

Zameriam sa preto iba na veľmi netradičné, ale do budúcna stále významnejšie „optimalizačné techniky“.

Má PPC pozitívny vplyv na SEO?

Keď som bol minulý rok na školení AdWords v Googli, niekto sa spýtal, či má reklama v AdWords pozitívny vplyv na SEO. Predstava pýtajúceho sa vychádzala z úvahy, že dávame Googlu peniaze a ukazujeme mu svoj web, preto o nás bude vedieť viac aj vo vyhľadávaní.

Vtedy som sa pousmial, pretože som sa s týmto mýtom stretával pomerne často, vnímal som AdWords a SEO ako dve relatívne oddelené disciplíny, spojené len večnými obavami z kanibalizácie organickej návštevnosti platenými reklamami vo vyhľadávaní, a smútkom z toho, že reklamy čoraz viac vytláčajú organické výsledky.

Dnes už by som ale také rýchle súdy nerobil. Úvaha pýtajúceho sa bola síce chybná, ALE. Google chce zobrazovať stránky populárne medzi ľuďmi. Ako zistí, že je stránka populárna? Tak, že ju ľudia sami vyhľadávajú.

Ak sa nám v AdWords podarí kvalitná brandová kampaň, môžeme docieliť to, že sa náš brand bude významne viac vyhľadávať, alebo ešte lepšie, ľudia budú priamo zadávať našu webovú adresu do adresného riadku. A to už sú pre Google pozitívne signály, ktoré môžu mať pozitívny vplyv aj na SEO.

Robiť offline reklamu pre online projekty?

Niektoré online projekty si predstavujú, že je v poriadku využívať iba online reklamu. Ak však chcete posunúť svoj podnikateľský zámer na ďalšiu úroveň, oplatí sa do offline reklamy investovať. S ohľadom na SEO najmä do brandovej kampane.

S určitým preháňaním sa hovorieva, že reklama v televízii je najlepšia SEO stratégia. Platí tu rovnaký princíp ako pri PPC reklame. Silnejší brand, prípadne brand v kombinácii s vybraným kľúčovým slovom, vytvorí skvelý základ pre posilnenie pozície vo vyhľadávaní. Offline reklama má ale aj ďalšie benefity.

V neposlednom rade je to navýšenie dôveryhodnosti, tým pádom aj konverzného pomeru. Offline reklamu je potreba vnímať ako rovnocenného partnera a dôležitého pomocníka každého online projektu.

UX nerieš, veď ľudia nie sú slepí, nie?

UX (User Experience) je termín označujúci užívateľský zážitok z používania webu. Cieľom spravidla býva zvýšiť konverzný pomer stránok, ide teda o relatívne navýšenie počtu transakcií k počtu návštev. Cieľom však môže byť aj zlepšenie orientácie na webe. A tu je potrebné dať si pozor.

Človek, ktorý s webom pracuje každý deň, zvyčajne nedokáže rozoznať jeho nedostatky, a klientom sa niekedy do zmien UX ani nechce, pretože „to je predsa jasné, snáď nie sú tí ľudia slepí, nie? Stačí kliknúť sem. „

SEO špecialista by sa nemal nechať podobnými argumentmi vykoľajiť, a ak si nie je istý sám, osloviť UX špecialistu s prosbou o revíziu webu, pretože táto revízia vo výsledku môže pomôcť SEO špecialistovi dosiahnuť zvolené organické ciele.

Kvalita obsahu a UX sú dva veľmi dôležité faktory ovplyvňujúce čas strávený na stránke, počet prezretých stránok a mieru odchodu. Všetky uvedené metriky Google starostlivo cez Google Analytics sleduje a na ich základe vyhodnocuje kvalitu webu. Viac o závažnosti jednotlivých faktorov môžete zistiť napríklad v štúdii od SEMrushu s názvom Ranking Factors SEMrush Study 2.0.

Hlavne nech sa to rýchlo načíta

Vyriešené UX je výborná vec, ale ak nemáme s programátorom najskôr vyriešenú architektúru webu, čistotu kódu a s tým spojenú rýchlosť, tak budeme mať oproti konkurencii veľmi sťaženú pozíciu.

Rýchlosť načítania webu je v posledných zhruba dvoch rokoch absolútne zásadným faktorom pre SEO a jej dôležitosť stále narastá. Môžete využiť službu AMP od Google pre rýchlejšie načítanie webu, alebo sa snažiť s programátorom pracovať na tom, aby sa stránky načítali čo najrýchlejšie. S blížiacim sa príchodom mobile-first indexu nadobudne rýchlosť ešte na oveľa väčšiu dôležitosť.

Okrem rýchlosti pre istotu zmienim ešte responzívny dizajn. V dnešnej dobe by mal byť samozrejmosťou, najmä pre e-shopy ide spravidla o lepšie riešenie ako umiestniť novú verziu webu na subdoménu „m“ (napr. m.xyz.cz). Pokiaľ nemá vaša webová stránka responzívny dizajn, to znamená, že sa neprispôsobuje veľkosti okna zariadenia (napr. desktop verzus mobil), je to užívateľsky neprívetivé a tým pádom to Googlu vysiela negatívny signál.

Ďalšou samozrejmosťou pre všetky weby, kde sa používateľ registruje alebo zadáva nejaké osobné údaje, musí byť SSL certifikát (jeho nasadenie spoznáte podľa HTTPS namiesto HTTP v adresnom riadku prehliadača). Prehliadače weby bez HTTPS znevýhodňujú tým, že pri nich ukazujú nezabezpečenosť už vo fáze vyhľadávania a následne aj v adresnom riadku. To vedie k nedôvere návštevníkov, odchodom zo stránky, prípadne k nekliknutiu na stránku. Nízke CTR a vysoká bounce rate sú v súčasnej dobe zaručeným návodom na neúspech.

O čom je teda moderné SEO?

Je teda vidieť, že každý SEOista by mal mať aspoň základný presah do offline aj online reklamy, programovania a UX. Navrch by mal vedieť všetky tieto aspekty zvládať koordinovať tak, aby viedli k vytýčeným cieľom.

SEO nie je textová optimalizácia titulkov. Nie je to ani nasadzovanie štruktúrovaných dát. SEO je komplexná disciplína spočívajúca v hľadaní spôsobov a príležitostí, vedúcich k naplneniu obchodných cieľov webu súvisiacich s organickým vyhľadávaním.

Na záver

Hľadajte nové cesty, spôsoby a kanály rozvoja svojho alebo klientovho podnikania, synchronizujte všetky reklamné kanály tak, aby smerovali k spoločnému cieľu, majte na pamäti, že to, ako veľmi sa o svoj projekt staráte, a koľko do neho vkladáte peňazí a úsilia, používatelia ľahko rozoznajú. Starajte sa o nich, sústreďte sa na nich, pretože na základe ich správania sa Google rozhodne, aký kvalitný a prospešný je váš web. Neschovávajte sa za tvrdenie, že toto alebo tamto robot neuvidí. RankBrain pozoruje návštevníka, učí sa, a vo výsledku spozná, či je váš web kvalitným a právoplatným členom prvej strany výsledkov vyhľadávania, alebo či ide len o navoňanú biedu a pošle vás plakať do temnej zóny 60+. A hlavne, neprestávajte projekt posúvať dopredu a nepoľavujte. Veľa šťastia!

22.01.2018

Komentáře