Menu

Prečo Google ruší pravý stĺpec v Adwords a čo to znamená pre SEO?

Autor Lukáš Palkovič Lukáš Palkovič

Google cez víkend zásadne prekopal svoj vyhľadávač – zrušil pravý stĺpec v AdWords a začal zobrazovať 4. inzerát nad prirodzenými výsledkami vyhľadávania. Pravý stĺpec teraz bude slúžiť iba pre Shopping Ads. Ako táto zmena zamieša s CTR prvej stránky vyhľadávania a ako ovplyvní organické výsledky? 3 dôvody, ktoré hovoria za zrušenie inzerátov v pravom stĺpci…

Google cez víkend zásadne prekopal svoj vyhľadávač – zrušil pravý stĺpec v AdWords a začal zobrazovať 4. inzerát nad prirodzenými výsledkami vyhľadávania. Pravý stĺpec teraz bude slúžiť iba pre Shopping Ads. Ako táto zmena zamieša s CTR prvej stránky vyhľadávania a ako ovplyvní organické výsledky?

3 dôvody, ktoré hovoria za zrušenie inzerátov v pravom stĺpci

Zrušenie pravého stĺpca bolo vlastne iba otázkou času. Ich preklikovosť bola nízka, SERP bol presýtený inzerátmi a mobilné výsledky pravý stĺpec taktiež neobsahovali. Štvrtú pozíciu testoval Google pomerne dlho, ale až teraz ju nasadil do ostrej prevádzky. Podľa zahraničných testov sa zobrazuje už takmer 20 % výsledkov.

Organické výsledky verzus 4. inzerát

Pre organické výsledky vyhľadávania predstavuje zásadnejšiu zmenu zobrazovanie štvrtého inzerátu. Prvý organický výsledok bude tým pádom až na 5. pozícii, v niektorých prípadoch až na 6. (v prípade knowledge graphu) alebo až 8. (v prípade výpisov z Google Maps) pozícii. Nad ohyb obrazovky sa vo väčšine prípadov dostanú iba jeden alebo dva organické výsledky.

Ako môžu vyzerať výsledky vyhľadávania?

 

Kde sú organické výsledky?

4 inzeráty a Shopping Ads

A ako to dopadne s CTR?

Pri pohľade do inovovaného SERPu sa každý slušný SEO konzultant zdesí a začne si trhať vlasy. Je to ale skutočne tak strašné?

  • 4. inzerát a zrušenie pravého stĺpca zmenia rozloženie CTR pre prvú stránku SERPu.
  • Do PPC sa pravdepodobne preleje časť organickej návštevnosti.
  • TOP 2 pozície získajú ešte väčšiu pozornosť CTR) užívateľov a klientov.
  • Preklikovosť na prvej pozícii značne porastie a s tým budú rásť i obavy z návratu k „optimalizácii na pozície“.
  • Preklikovosť tretieho organického výsledku sa zníži, pretože bude vo väčšine prípadov pod ohybom stránky, a stratí tým pádom svoju súčasnú výhodnú pozíciu.
  • 4 inzeráty sa ale budú zobrazovať len na vysoko konkurenčné frázy, čo znamená, že drvivá väčšina vyhľadávaných fráz nebude mať 4 AdWords inzeráty.
  • Horšia situácia môže nastať v oboroch, kde sú všeobecné a konkurenčné frázy veľmi dôležité a majú vysoký konverzný pomer.
  • Zmena podoby SERPu ovplyvní minimálne v prvom období malú časť výsledkov a iba vo veľmi konkurenčných oboroch, akými sú napríklad financie, poisťovníctvo alebo cestovný ruch.

Ak robíte svoju prácu SEO konzultanta dobre, tak pri optimalizácii cielite na celý rad kľúčových slov. AdWords inzeráty sa až na 50 % kľúčových slov nezobrazujú, alebo sa generujú iba 1-2 inzeráty. Preto vám stále zostane k dispozícii veľa možností, ako získať relevantnú organickú návštevnosť. Naopak v zrušení pravého stĺpca vidím ďalšie príležitosti pre SEO. Z vyhľadávania zmizlo 6 inzerátov, cena na preklik sa dostáva do silne nerentabilnej situácie a vzniká tak ďalší priestor pre SEO.

2 tipy na záver

  • Zmenu vo vyhľadávaní si pre spätné vyhodnotenie zaevidujte do Google Analytics.
  • Prečítajte si tiež článok od Petry Větrovskej, ktorá sa nad zmenou zamyslela z pohľadu PPC-čkara.

A čo nás čaká v budúcnosti? Pribudne 5. alebo 6. platený inzerát nad organické výsledky? Bude prvá stránka postavená iba z inzerátov? A ako zareaguje Seznam? Pôjde v stopách svojho konkurenta? Sám som zvedavý na ďalší vývoj, nestaviam sa ale k zmenám negatívne, pretože každá z nich prináša nové príležitosti a výzvy. A na tie sa vždy teším!

24.03.2016

Komentáře