Menu

6 hlavných linkbuildingových metrík. Je domain rating naozaj najdôležitejší?

Autor Marek Foršt Marek Foršt

To, že linkbuilding patrí medzi najpodstatnejšie rankovacie faktory pre vyhľadávače nie je žiadne tajomstvo. Potvrdil to aj samotný Google. Ako ale robiť linkbuilding správne a na ktoré metriky sa zamerať?

Z vlastnej skúsenosti viem, že ľudia stále najviac pozerajú na domain rating/domain authority (len pre vysvetlenie, rozdiel v týchto metrikách je nepatrný, ide v podstate len o názov. Domain rating používa nástroj Ahrefs, domain authority Moz). Napokon si k tomuto zisteniu stačí prečítať niekoľko diskusií, článkov alebo mrknúť napríklad na Twitter, na ktorom prebehlo na konci februára toto hlasovanie:

Som si vedomý, že autora tohoto hlasovania zaujímalo predovšetkým to, akú metriku ľudia najviac sledujú pri reportovaní kvality okazu, nie pri jeho hľadaní. Aj napriek tomu ale z toho možno vyvodiť, ako veľmi veľkú (možno až prehnanú) váhu ľudia domain ratingu dávajú. Ukazovateľ sily domény je isto dôležitý a tiež si zaslúži svoje miesto medzi ostatnými metrikami, nemalo by sa ale prihliadať len k nemu. Poďme sa preto pozrieť, na aké ďalšie dôležité ukazovatele sa pri získavaní spätných odkazov zamerať.

1.   Počet referenčných domén a ich kvalita

Na začiatok je nutné povedať, že nie je dôležitý len počet odkazujúcich domén, ale aj ich kvalita. Web môže mať stovky referenčných domén, ale ak je väčšina z nich nekvalitných, tak to nič dobrého neznamená.

Kvalita odkazujúcich domén sa dá orientačne zistiť na prvý pohľad už z domain ratingu, ktorý úzko súvisí s referenčnými doménami. Je totiž odvodený od počtu a kvality externých odkazov smerujúcich na web. Viac si o tom môžete prečítať tu. Teda, keď má web napríklad 300 referenčných domén, ale domain rating len 20, tak je hneď jasné, že odkazujúce domény nebudú nijak zázračne dobré.

Ďalej stojí za to referenčné domény porovnať s outgoing links, teda počtom odkazov smerujúcich z webu preč. Web získava od svojich referenčných domén určitú hodnotu link juicu, ale keď ju ďalej prerozdeľuje medzi niekoľkonásobne väčšie množstvo cudzích webov, potom jej veľa nezostáva pre vlastný web. Ideálne je, aby počet odchádzajúcich linkov z webu neprevyšoval počet referenčných domén.

2.   SEO vizibilita 

Veľmi dôležitý ukazovateľ, ktorý by nemal byť zabudnutý. Hovorí nám, na aké kľúčové slová a na akých pozíciách sa web umiestňuje v organickom vyhľadávaní. Ukážme si význam tejto metriky napríklad na doméne pagerank.cz. Na prvý pohľad sa zdá, že je to skvelý web, odkiaľ určite chceme odkaz získať. Veď domain rating dosahuje hodnoty 77 a referenčných domén má dokonca viac ako 1 700. To je skvelé, nie?

Stačí si ale rozkliknúť kľúčové slová a radosť rýchlo pominie. Web rankuje na zlé, vo väčšine prípadov dokonca až toxické kľúčové slová:

Takže nielen, že by hodnota odkazu nakoniec nebola tak vysoká, ako sa na prvý pohľad zdá, ale takýto odkaz by vášmu webu mohol dokonca veľmi ublížiť.

Ďalej je dobré porovnať počet kľúčových slov s celkovým počtom zaindexovaných stránok vo vyhľadávači. Počet kľúčových slov by mal byť vyšší. Ak tomu tak nie je, znamená to, že obsah na webe nie je veľmi kvalitný, a teda ani samotná doména nebude stáť za veľa. Odporúčam tiež skontrolovať, na koľko kľúčových slov rankuje web na prvých desiatich pozíciách. Napríklad v Ahrefs sa to dá jednoducho vyfiltrovať. Na pozícii 1-10 by sa mal web umiestňovať v organickom vyhľadávaní aspoň na 10 % zo všetkých svojich kľúčových slov.

3.   Cieľová skupina webu

Toto nie je potrebné veľmi detailne popisovať. Web môže byť ako chce kvalitný, no keď na web o stavebníctve budete na silu cpať odkazy na svoj e-shop s módou, tak to veľa ovocia neprinesie. Doména, z ktorej chceme odkaz, by mala tematicky zodpovedať vášmu webu.

4.   Návštevnosť

Cieľom odkazu by nemalo byť len dostať čo najväčšie množstvo link juicu. Nepozerajte sa preto len na silu a kvalitu domény, ale tiež na jej organickú návštevnosť. Čím viac ľudí používa doménu, z ktorej chcete odkaz, tým viac sa ich pravdepodobne dostane na váš web a stanú sa napríklad novými zákazníkmi vášho e-shopu.

5.   URL rating

Metrika veľmi podobná domain ratingu. Ukazuje silu konkrétnej URL adresy, ktorá záleží ako na počte a kvalite externých odkazov smerujúcich na konkrétnu stránku, tak aj na internom prelinkovaní. Ja osobne k tejto metrike až toľko neprihliadam, ale za zmienku tiež stojí. Občas sa stane, že web pôsobí kvalitne, ale niektoré URL adresy webu týchto kvalít zďaleka nedosahujú. Preto je nutné aspoň letmo skontrolovať, či URL rating oproti domain ratingu dramaticky nezaostáva.

6.   Domain rating

Na záver tu máme tiež zmienenú najpopulárnejšiu a najobľúbenejšiu metriku. Prečo si myslím, že je najobľúbenejšia? Kvôli svojej jednoduchosti. Je predsa najľahšie porovnať len domain rating, ktorý v sebe zahrnuje všeobecnú silu domény a jej odkazového profilu, keď sa rozhodujeme, z akého webu chceme odkaz. Pre hrubý odhad kvality webu je táto metrika dostačujúca. Je však dôležité nezostať len u nej, ale vždy analyzovať web detailnejšie. Vyhnete sa potom situáciám, v ktorých si odkazom len ublížite, ako by tomu bolo v prípade odkazu z webu pagerank.cz.

Patríte medzi tých, ktorí pozerajú primárne na domain rating/domain authority, alebo vždy starostlivo analyzujete web do detailu? A aká metrika je podľa vás najdôležitejšia?

LÍBIL SE TI ČLÁNEK? POŠLI HO DÁL, PROTOŽE SHARING IS CARING!

10.05.2019

Komentáře