Menu

8 mýtov linkbuildingu: Aj vy im veríte?

Autor Tomáš Osinek Tomáš Osinek

Linkbuilding is dead! Tak toto si rozhodne vymažte z hlavy. Aj keď vás už možno nepretlačí na prvú pozíciu, minimálne do SERP-u sa s kvalitným linkbuildingom stále dostanete.

Sám veľký Google potvrdil, že odkazy sú stále jeden z TOP 3 hodnotiacich faktorov. A preto stojí za to pozrieť sa na pár mýtov, ktoré v tejto SEO oblasti stále panujú.

Odkaz z domény s nižším domain ratingom, než je ten môj? Nie, vďaka, nechcem

Tak takto rozhodne nie. Domain rating, domain authority alebo akákoľvek metrika, ktorú pre toto hodnotenie používate, je len hodnotenie vývojárov nejakého marketingového nástroja, ktorí sa snažia dosiahnuť čo najväčšiu koreláciu medzi nimi a metrikou vyhľadávača.

Teraz nechcem znižovať ich význam, ale nikto presne nevie, ako vyhľadávač domény posudzuje, preto je potrebné brať tieto hodnotenia s nadhľadom. Nehovorím, že nie je dobré brať zmienené metriky do úvahy, ale čo ak je stránka nová a má potenciál sa rozvíjať, kvalitný obsah a vysokú návštevnosť, aj keď s domain ratingom zatiaľ napríklad len 30? V tom prípade odkaz chcieť nebudete?

Majte na pamäti, že odkazový profil musí vyzerať prirodzene, tzn. musí obsahovať ako silné, tak slabšie domény.

Tri odkazy do článku sú úplne ideálne

Už dlhú dobu panuje nepísané pravidlo, že 3 odkazy do článku sú ideálny počet. Teraz mám na mysli hlavne PR články propagujúce firemné produkty či služby. Pravdou je, že nikto vám nepovie ani nemôže zaručiť, aký počet odkazov je ideálny a koľko by ste ich tak mali do článku dávať. Je tak plne na vašom uvážení, koľko odkazov do článku dáte. My v agentúre zastávame pravidlo, že menej je niekedy viac.

Na túto otázku sa snažil odpovedať aj Matt Cutts, ktorý vo videu z roku 2014 spomína, že pri poslednej kontrole bral algoritmus pri viacerých odkazoch z jednej stránky na tú istú stránku zreteľ len na prvý link a ostatné ignoroval. Sám však dodal, že v priebehu rokov sa môže toto nastavenie zmeniť.

Čím silnejšia doména, tým viac link juice pre mňa

V dnešnej dobe je väčšina linkbuilderov posadnutá získavaním odkazov z webov/magazínov s vysokým hodnotením a širokým odkazovým profilom s vidinou toho, že sa hodnota týchto odkazov prenesie aj na ich weby. Väčšinou však zabúdajú na jednu dôležitú vec – a tou je počet domén, na ktoré daný web/magazín sám odkazuje. Je síce pekné, že na web vedie 300 odkazov zo silných domén. Pokiaľ ale web prelieva svoj pomyselný link juice, link equity a tak podobne na ďalších 1000 stránok, logicky toho na vás asi veľa neostane.Znovu apelujem na to, premýšľajte nad linkbuildingom komplexnejšie a neriaďte sa len slepo metrikami typu domain rating. Zamerajte sa na menej „populárne“ weby s menším počtom odchádzajúcich linkov.

Nofollow odkazy nemajú pre SEO žiadnu hodnotu

Odkazy označené tagom rel=“nofollow“ sú odkazy, ktoré inštruujú vyhľadávače, aby neprenášali link juice na odkazovanú doménu (týmto tagom sú označené najmä odkazy z fór, Google ale nabáda k tomu, aby ľudia označovali tagom nofollow aj kupované odkazy). Veľa SEO špecialistov tak na tieto odkazy úplne zanevrelo a nedávajú tomuto typu odkazov žiadny význam.

Aj keby tieto odkazy link juice naozaj neprenášali, tak vám môžu na web priviesť aspoň potenciálnych záujemcov o vaše služby či produkty. A to nie je vec, nad ktorou by ste mali len tak mávnuť rukou.

Otázkou ale zostáva, či nejaký ten SEO juice predsa len neprenášajú. Zaujímavú case study urobil na túto tému SEMrush, ktorý sa pokúsil dokázať, že nofollow odkazy sú prirodzenou súčasťou profilu a skôr ich absencia než prítomnosť môže uškodiť.

Podľa nášho prieskumu tvoria nofollow odkazy v Česku väčšinou 5-10 % odkazového profilu, je ale zaujímavé, že napríklad v Nemecku sa pomer nofollow odkazov u silných domén pohybuje aj okolo 15 až 25  %.

Katalógy a fóra? Absolútny SPAM

K tomuto presvedčeniu prispelo najmä spustenie Penguin algoritmu, na základe ktorého začal Google penalizovať nielen množstvo adresárov, ale aj weby, ktorých odkazové profily boli tvorené prevažne týmito odkazmi.

Nie je však pravdou, že všetky odkazy z katalógov a všetky odkazy z fór sú zlé. Zvlášť pri lokálnom SEO sú katalógy stále jedným zo základných stavebných kameňov. Keď vlastníte napríklad reštauráciu, budete chcieť byť na zozname reštaurácií zo svojho okolia alebo mesta.

To isté platí o fórach. Ak sa zaujímate o svoju cieľovú skupinu, najmä ak sa pohybujete na nejakom špeciálnom niché trhu a viete, kde vaše cieľovka komunikuje, buďte tam a aktívne s ňou diskutujte – dobre načasovaným odkazom môžete niekomu uľahčiť hľadanie, ktorým by inak strávil kopu času.

Odkazy musia byť nabité kľúčovými slovami

Rozhodne nezbierajte len odkazy bohaté na kľúčové slová. Budovanie odkazov týmto spôsobom je priamo proti pravidlám vyhľadávačov a na jednom z prvých miest v zozname zakázaných manipulatívnych techník.

Samozrejme, že kľúčové slová sú v odkazoch potrebné, ale dávajte pozor, nech ako poskytovateľ finančných pôžičiek nemáte 90 % odkazov v tvare „pôžičky online“. Získavajte odkazy, ktoré vyzerajú prirodzene, a nebojte sa odkazovať na brand alebo získať neoptimalizovaný odkaz.

Matt Cutts sa k tomu v jednom rozhovore vyjadril nasledovne: „Key phrases do not have to be in their original form. We do a lot of synonyms work so we can find good pages that do not happen to use the same words as the user typed. “

Každý bude chcieť napraviť odkaz vedúci na 404 na svojej stránke

Tí, ktorí broken linkbuilding niekedy skúšali, určite vedia, na čo narážam. A tým, ktorí by chceli túto „účinnú“ metódu, ktorá je navyše zadarmo, vyskúšať, odporúčam – radšej to ZVÁŽTE. Vo výsledku totiž nie je vôbec zdarma, pretože na ňu spálite kopu času, a ani účinná. V dobrých 90 % prípadov na svoj e-mail ani nedostane odpoveď, vo zvyšných prípadoch dostanete v odpovedi sumu, za ktorú budete môcť na webe umiestniť nový odkaz.

Už ani o jeden outbound navyše, inak si znížim hodnotenie

Niektorí majitelia blogov sú presvedčení, že pridanie príliš veľkého množstva odchádzajúcich odkazov na ich stránky znižuje ich hodnotenie a prelieva ich link juice na iné weby.

To je už naozaj veľmi old school SEO. Podstatou vyhľadávačov je poskytnúť používateľom relevantné zdroje informácií a pokiaľ tým zdrojom budete vy, má mať vyhľadávač snahu vás nejako oslabovať?

Kto je stále na pochybách, nech si prečíta túto štúdiu dokazujúcu, že s hodnotením je to skôr naopak. Kvalitné odchádzajúce odkazy sú signálom, že váš obsah za niečo stojí.

LÍBIL SE TI ČLÁNEK? POŠLI HO DÁL, PROTOŽE SHARING IS CARING!

10.01.2019

Komentáře