Menu

Copywriterovo vyhorenie: Čo s ním a ako mu predísť?

Autor Martina Habartová Martina Habartová

Vo svete copywriterov strieda krása nádheru. Každý deň sa cítite doslova nabití nápadmi, písanie vám ide samo a klienti žiaria nadšením nad vašou genialitou. Alebo nie?

Povolanie copywritera je považované za dream job. Zo začínajúcich pisateľov tryská zapálenie pre písanie čohokoľvek a celí šťastní, že sa dostali k svojmu vysnívanému povolaniu, píšu a smolia texty dňom i nocou. A horlivo kývajú na ďalšie a ďalšie úlohy. Niektorí z nadšenia, iní preto, aby mali na chlieb, pretože im vzhľadom k cenám na Ja spravím nezostáva nič iné než chrliť normostrany ako Baťa cvičky. A bez toho, aby si to uvedomili, sa vo všetkej paráde rútia priamo k pekelnej bráne:

Veselo si hopsáte po chodníčku medzi zlatistými obilnými lánmi, je krásny deň, na oblohe ani mráčik, vtáčiky spievajú, slniečko pripeká, maky medzi obilím sa optimisticky červenajú, a pretože vám myšlienky poletujú ako škovránky a nedávate pozor na cestu, ani si nevšimnete, že sa stmieva a dostali ste sa medzi stromy, až zrazu zistíte, že ste sa, ani neviete ako, ocitli v poriadne strašidelnom lese. Všade šero, tiene, cez mohutné konáre nad hlavou nevidíte oblohu a netušíte, ako odtiaľ von, a tak blúdite a je vám v tom ponurom prostredí horšie a horšie a natrafiť na chodníček von na slniečko sa vám nedarí. A tak si zúfate, neviete kam ďalej, nebaví vás to a priali by ste si byť niekde úplne inde.

Popri neustálom písaní, stíhaní deadlinov a usilovnom lovení nápadov si pre vás totiž znenazdajky prišlo vyhorenie. Ako je to možné? Veď ste predsa celý čas len robili to, čo vás bavilo! A čo teraz?

Priznať si, že nie ste superman, bolí. Obzvlášť, ak sa vám vyhorenie prihodí práve po období, v ktorom ste po pracovnej stránke žiarili. Ale mám pre vás dve správy – tá dobrá je, že vyhorenie nie je znamenie vašej neschopnosti, to sa len organizmus zúfalo snaží zabrániť kolapsu z vyčerpania. Tá zlá správa je, že toto násilím nepremôžete. Naopak – premáhaním celú situáciu len zhoršíte.

Budete si musieť dať pauzu a prehodnotiť systém práce. Nechcete predsa skončiť na ARO alebo v blázinci. Záleží na tom, či máte odolnejšiu myseľ, alebo telo.

 

Ako spoznáte, že je vyhorenie za rohom?

Vyhorenie nechodí po horách, ale po ľuďoch. A napodiv vás neprepadne zo zálohy. Naopak – ohlasuje sa vopred. Len si ho ľudia, ktorým vášeň pre prácu nasadila klapky na oči, nevšímajú. To, že sa k vám míľovými krokmi blíži, spoznáte podľa rôznych ukazovateľov:

  • Pod prácou copywritera ste si predstavovali niečo úplne iné a teraz ste z náplne práce nešťastní.
  • Na hrb si nakladáte čoraz viac úloh aka „Jasné, urobím to. To vieš, že tebe tiež pomôžem. Urgentne? No dobre, pošli zadanie … „.
  • Píšete do úmoru tony rovnakých textov (produktové texty, meta popisky …), až vám z toho regulárne preskakuje.
  • Nerobíte nič iné, len pracujete a naháňate deadliny. Keby vám niekto preplatil nadčasy, nemuseli by ste na klávesnicu pár rokov ani pozrieť. Rodina a kamaráti už ani nevedia, ako vyzeráte, a z partnera sa stal spolubývajúci, s ktorým sa akurát míňate v kúpeľni.
  • „Nie“ je pre vás neslušné slovo, ktoré zo zásady nevypúšťate z úst. Ani po 22. hodine.
  • Organizáciu práce máte na párku, a tak si bežných osem pracovných hodín bežne rozmeliete cez celý deň až do noci.
  • S time manažmentom takisto nie ste veľkí kamaráti.

 

  • Pretože je výsledkom vašej práce virtuálny text, nesiete si so sebou pocit, že vlastne nevytvárate žiadne hodnoty.
  • Píšete, píšete, píšete a stále len píšete … a už toho máte plné zuby a z dream jobu sa stal nightmare job, do ktorého sa vám absolútne nechce a jediné dni, na ktoré sa tešíte, sú tie víkendové.
  • Frustruje vás, že píšete hromadu textov, ale nedostávate žiadny feedback. Preto ste z písania otrávenejší a otrávenejší a vo svojej práci nevidíte zmysel.
  • Mysleli ste si totiž, že vaše texty zmenia svet. A on je, sviňa, stále rovnaký.
  • Klienta sa vám nedarí presvedčiť, absolvujete mnohomesačné schvaľovacie procesy, klient nenasadzuje texty na web, alebo vám do nich zasahuje tak, že sa na to ani nedá pozerať (nieto ešte čítať).
  • Naoko bezdôvodne vás pobolieva hlava, tuhnú vám trapézy, ozýva sa žalúdok, tiká vám kútik oka, máte kŕče v rukách, srdce vám búši o závod … a celkovo pociťujete fyzické ťažkosti, ktorým nevenujete priveľa pozornosti.
  • Nie ste schopní sa zhlboka nadýchnuť a pripadáte si, že vám na prsiach sedí slon alebo dva … alebo celá rezervácia Okavango.
  • Ste neustále unavení, viečka si podopierate zápalkami a zaspávate aj počas chôdze. Namiesto krvi už vám obehovou sústavou prúdi kofeín.
  • Reagujete podráždene už aj na želanie dobrého dňa. Nedajbože sa vás niekto opýta, ako sa máte, a nech si vás nepraje ten, kto od vás bude niečo chcieť.
  • Začínate si osvojovať únikové vzorce správania. Z piatkového vylievania mozgu z hlavy litrami koktailov a panákov sa stane nevyhnutný rituál. Alebo plienite svoje bankové konto shopaholizmom.
  • V noci pozeráte do stropu a v hlave vám šliapu myšlienky na prácu ako hlodavce v koliesku.

 

  • Potrebujete pohárik vína/rumu/whisky/whatever k tomu, aby ste sa uvoľnili a lepšie sa vám spalo.
  • Priberáte na váhe, pretože sa stravujete len vo fastfoodoch, alebo naopak vyzeráte ako väzeň z Dachau, pretože vám žalúdočná neuróza bráni stráviť viac ako kávu.
  • Kdesi vo vnútri pociťujete totálnu paniku z hromady práce a zodpovednosti, ktorá na vás padá, neviete kadiaľ z toho von a chce sa vám plakať.
  • Pomaly, ale iste získavate pocit, že neviete písať, že vám to nejde a že vaše texty za nič nestoja.
  • Slovo work-life balance poznáte len ako slovníkové heslo, ktoré ste si googlili kvôli poslednému článku o zdravom životnom štýle.

Ak zavčasu nezavetríte problém a nespamätáte sa, môžete dopadnúť tak, že sa jedného celkom normálneho dňa zobudíte a zistíte, že už jednoducho nemôžete ďalej. Mozog totiž bohužiaľ nie je sval, aby vám dal bolesťou vedieť, že už toho má po krk, alebo kosť, aby si privodil únavovú zlomeninu a odpočinul si, preto by ste si príznaky jeho vyčerpania mali všímať skôr, než nastane.

Ako sa vyhoreniu postaviť a zvíťaziť?

Aby ste nevyhoreli, musíte svoj mozog nechať pravidelne odpočívať a raz za čas mu dopriať regeneráciu od základov. Je skvelé, ak vás práca baví, ale mali by ste myslieť na to, aby vás bavila ešte dlho. Čo teda robiť, aby ste sa nestali adeptom na workoholika roka?

Na dennej báze:

  • Dodržujte aspoň plus mínus pracovnú dobu. Pracovať 24/7 dlhodobo nezvládne nikto.
  • Hýbte sa. Nemusíte hneď behať maratóny, stačí sa prejsť (vonku, nie po obchodnom centre).
  • Odpojte sa od médií. Vypnite si upozornenie na počítači aj v mobile. Obmedzíte tak aj prokrastináciu.
  • Pracujte menej. Ak môžete, delegujte úlohy. Verte alebo nie, naozaj nemusíte urobiť všetko sami.
  • Nezabúdajte dostatočne spať, obzvlášť vtedy, ak patríte k sovám. Niekto potrebuje osem hodín spánku, niekto šesť, ale určite nikomu dlhodobo nestačí spať dve hodiny denne.
  • Ak ste už vo fáze, kedy nemôžete zo stresu spať, kúpte si valeriánové kvapky alebo extrakt z rozchodnice ružovej. Vyskúšané na sebe a iných pokusných králikoch.
  • Uvarte si životabudič. Ak sa vaše pracovné workflow fláka, skúste ho nakopnúť kávou alebo zeleným či čiernym čajom. A už ste počuli o cascare? Tú tiež odporúčam.
  • Upracte si svoje pracovné miesto a oblepte si ho motivačnými citátmi alebo pokojne aj fotkami svojich vzorov. Bude sa vám hodiť čokoľvek, čo vás bude motivovať k práci.
  • Plánujte si pracovné činnosti počas dňa s dostatočnou rezervou. Nikdy si deň neplánujte na 100% a nechajte si zálohu pre nečakané úlohy.
  • Na time management využite aplikácie, ktoré ho zvládajú. K sústredenie na prácu vám pomôže programík Forest: Stay focused, be present, alebo technika Pomodoro.
  • Nezanedbávajte životosprávu. Ak do seba hodíte ráno RedBull, na obed si dáte kus pizze, na olovrant ďalší RedBull a po večeru si zabehnete do Mekáču, kde má telo asi tak brať živiny na to, aby dobre fungovalo?
  • Počas pracovnej doby sa prejdite (a nie, ísť si zapáliť sa nepočíta), nech si trochu vyčistíte hlavu.
  • Ak nemôžete s úlohou pohnúť, zacvičte si, dajte si sprchu, prečítajte si kúsok „offline“ knihy alebo si niečo uvarte. Urobte niečo, čo sa vymyká vašej bežnej rutine a reštartuje mozog. Do týchto činností sa však nepočíta sledovanie seriálov a filmov!
  • Stanovte si svoje denné ciele. Čo chcete mať na konci dňa hotovo, aby ste mali dobrý pocit z odvedenej práce?
  • Sľúbte si odmenu za každý dokončenú úlohu. A odškrtávajte si ich.
  • Nájdite si hudbu, pri ktorej vám to pôjde. Niekedy si k práci pustím Prodigy, inokedy mi do uší spieva Zaz alebo duní Bachov organ.
  • Zapáľte si aromalampu so svojím obľúbeným éterickým olejom. Ruku do ohňa dám za citrónovú trávu, naopak pomaranč sa mi veľmi neosvedčil.
  • Striedajte rôzne typy textu, témy alebo i rôzne činnosti. Pokiaľ o niečom píšete stýkrát, skúste nájsť spôsob, ako tému podať inak. Skúsili ste si už napríklad osnovu načrtnúť obyčajnou ceruzkou? Alebo si k téme urobiť myšlienkovú mapu pomocou farebných pier?
  • Vyčistiť hlavu vám pomôže aj meditácia. Ak neviete, ako na to, vyskúšajte appku Headspace, alebo si skúste zájsť na nejakú meditačnú session. Aj na YouTube nájdete hŕbu jogínov, ktorí vás meditáciou prevedú.
  • Existujú aj nahrávky tzv. binaurálnych rytmov, ktoré by mali naladiť mozog na určitú frekvenciu a pomôcť vám prekonať tvorivú blokádu. Za vyskúšanie to určite stojí, ale pozorne si vyberajte vydavateľstvo, od ktorého si nahrávku vypočujete, aby ste mali aspoň nádej na požadovaný výsledok.

Na dlhodobej báze:

  • Zistite, kde pracujete najlepšie a najefektívnejšie. Je to doma, v kancelárii alebo v kaviarni? A pri stole alebo na sedačke?
  • Nájdite si činnosť, pri ktorej svoju prácu dokonale vytesníte z hlavy. Háčkovanie, behanie cezpoľných závodov, vzpieranie, lezenie po skalách, či hranie divadla. Čokoľvek, čo vás bude baviť, a pri čom nebudete myslieť na prácu.
  • Ak máte pocit, že je vaša práca zbytočná, pretože za sebou nevidíte výsledky, nájdite si spôsob, ako dokázať, že je užitočná (pre copywriterov: Nahliadnite do Google Analytics, nechajte na texty nasadiť trackovací kód, nech vidíte, ako ich ľudia čítajú. ). Vydupajte si feedback.
  • Choďte na víkend preč. Zájdite si do hôr, odíďte do cudzieho mesta. A aspoň raz za rok si naordinujte minimálne dvojtýždňovú dovolenku, počas ktorej nebudete pracovne dostupní.
  • Chodievajte na oborové konferencie, networkingové akcie, semináre a školenia. Vypadnite z denného stereotypu, vypočujete si, ako o copywritingu premýšľajú ostatní a vstreknite si do žíl inšpiráciu a chuť do práce.
  • Kedysi by som povedala, že je to nezmysel, ale naozaj – čítajte motivačné knižky. Trebárs kniha Kradni ako umelec je pre obnovenie motivácie skvelá.
  • Majte aspoň jeden projekt, ktorý robíte pre zábavu a nie pre peniaze. Či už to bude písanie vlastného blogu alebo doučovanie detí.
  • Ak vám lezie komerčné prostredie a materiálny svet na nervy, staňte sa dobrovoľníkom v neziskovke.

Syndróm vyhorenia je často spájaný s profesiami, kde spolu ľudia úzko spolupracujú. Ohrozené ním sú ale aj online marketingové profesie, pretože práve pre tie je typické na jednej strane obrovské počiatočné zapálenie do práce na úkor voľného času, tlak na výkon a termíny, nekonečné možnosti ďalšieho smerovania kariéry, nutnosť sa neustále vzdelávať a byť uprostred diania, ale na druhú stranu tiež pocit, že ste za celý deň nič skutočné nevyrobili a s vypnutím počítača vaša celodenná námaha jednoducho zmizne. A keď sa kombinácia týchto faktorov stretne s pasujúcimi osobnostnými predpokladmi, dokáže vyhorenie spáliť aj najsľubnejší marketingový talent. Preto by si mal každý marketér vypestovať vlastný majáčik, ktorý mu zavčasu signalizuje, že prepálil tempo a mal by zvoľniť.

LÍBIL SE TI ČLÁNEK? POŠLI HO DÁL, PROTOŽE SHARING IS CARING!

24.05.2018

Komentáře