Menu

Urobte rozhovor, z ktorého každému padne sánka

Autor Petra Zeidlerová Petra Zeidlerová

Kedy ste naposledy čítali rozhovor, pri ktorom sa vám zatajil dych? Ktorý vás inšpiroval, rozosmial či dojal? A o ktorom ste potom každému rozprávali? Napísať skvelý rozhovor nie je vôbec jednoduché. Číha na vás množstvo nástrah. Poznáte ich?

Posvätné slovo na sedem: REŠERŠ

Nikdy, naozaj nikdy, nepodceňte prípravu. Zistite si všetko. O svojom respondentovi, o téme, o súvislostiach. Pátrajte na internete aj v knižniciach. Kvalitná rešerš zaberie aj ostrieľanému novinárovi veľa času. Vždy, keď vás prepadne túžba nad tým mávnuť rukou, spomeňte si na neboráka, ktorý na svoju nedbalú prípravu kruto doplatil. Vo videu uvidíte, akú sódu dala Barbora Tachecí v roku 2008 moderátorovi Českej televízie. Pozor. Táto ukážka je len pre odvážnych.

Pripravte si otázky a pripravte sa na nich netrvať

Myslíte si, že poznáte aj číslo respondentových topánok? Gratulujeme. Rešerš ste zvládli. Teraz sa pustíme do samotných otázok. Skúste sa zamyslieť, čo vás na tom človeku zaujíma, čo vás priťahuje, po akých informáciách dychtia vaši čitatelia. Spýtajte sa na to. Svoje otázky si rozčleňte do rôznych kategórií, napríklad:

  • Kariéra
  • Rodina
  • Voľný čas
  • Osobný rozvoj
  • Politické názory

Tieto kategórie vám neskôr pomôžu usporiadať celý rozhovor do zmysluplného celku. Čitatelia to ocenia. Svoje otázky nikdy nepokladajte za stredobod vesmíru, je to skôr také záchranné lano, ktorého sa pridržíte, keď vás bude interview unášať inam. Alebo keď sa úplne stratíte.

Čo skrývajú profesionáli vo svojich peňaženkách?

Skôr ako si obujete topánky a vydáte sa tvoriť svoj životný rozhovor, nahliadnite do svojej tašky. Máte rozhovor čím nahrať? Zbalili ste si telefón, diktafón alebo notebook? Skontrolujte, či máte zariadenie dostatočne nabité a viete s ním zaobchádzať. Žiadny respondent na konci dvojhodinového rozhovoru nezačuje rád: „Jéj, ono sa to nenahralo. Čo robíte zajtra?“ Tiež si nezabudnite pribaliť svoje pripravené otázky a papier s perom. Zapisujte si najlepšie myšlienky a podľa nich vytvorte kostru celého rozhovoru.

Čo prezradí, že rozhovor robíte prvýkrát

„To bol môj prvý rozhovor,“ prizná sa začiatočník s ľahkým začervenaním. Jeho respondent sa len zhovievavo usmeje a z jeho očí vyčítate: „Áno, všimol som si.“ Veďte celý rozhovor tak, aby respondent po vašom priznaní povytiahol obočie a začudoval sa: „Naozaj?“

Prvá zásada znie: Buďte tu a teraz. Počúvajte. Vnímajte všetko, čo vám váš náprotivok hovorí, a nad jeho slovami premýšľajte. Veľkou chybou je kŕčovitá koncentrácia na ďalšiu otázku. Zabúdate totiž sledovať aktuálne dianie – Čo to práve hovoril? No, to je jedno, mám tu ďalšiu otázku. Práve ste možno prepočuli kľúčovú informáciu, ktorú ste mohli pekne rozviesť. Z priemerného rozhovoru by sa razom stala úplná pecka. Škoda.
A teraz jedna zásada pre tých z vás, ktorým bola nadelená priebojnejšie povaha. Poskytnite dostatočný priestor svojmu respondentovi. Neskáčte mu do reči, nehádajte sa s ním a nevnucujte mu svoje názory. On je ten, o koho ide. Nie vy. Nebuďte ako Michaela Jílková v relácii Máte slovo:

A ideme písať

Urobte si kávu a pohodlne sa usaďte. Čaká vás naozajstná robota. Zo všetkých svojich poznámok a nahraného záznamu musíte vykúzliť niečo, čo zaujme. Čo sa bude páčiť vášmu respondentovi. A z čoho sami získate dobrý pocit. Ako to docielite? Zachovajte ľahkosť hovoreného prejavu, ale zároveň rozhovor skultivujte. Nikdy rozhovor neprepisujte slovo za slovom z nahraného záznamu. Prečo? Verte, že málokto hovorí tak, aby z neho tento čin neurobil úplného hlupáka. Hrajte sa a písanie si užívajte. A hlavne – celý čas myslite na svojich čitateľov. Pochopí to zložité súvetie? Ako na nich zapôsobia jednotlivé výroky? Naozaj ich tento žartík rozosmeje?

Teraz to najdôležitejšie

Prvý dojem – práve ten rozhoduje o úspechu alebo neúspechu. Spomeňte si na situáciu, keď sa vám niekto vážne páčil až do okamihu, kedy prvýkrát otvoril ústa. Možno ste zažili rovnaký šok ako dámy vo filme Dospeláci:

Po zlom úvode okamžite strácate záujem čitateľa. Aj keď klikne na neodolateľný nadpis rozhovoru, po nemastnom neslanom úvode odíde. Úvodom, tzv. perexom, musíte zaujať, pretože je to vaša jediná šanca, ako urobiť dobrý prvý dojem. Perex musí presvedčiť čitateľa, že bez ďalšieho čítania jeho život stráca zmysel. Koľko na to máte priestoru? Cca 220 – 250 znakov vrátane medzier.

Keď sa vám to podarí, čaká na vás ďalšia skúška – prvá otázka. Musí to byť tá úplne TOP, tá ktorá čitateľovi potvrdí, že urobil naozaj dobre, keď si na váš rozhovor vyhradil pár minút. Málokedy sa stane, že je to tá istá otázka, ktorá zaznela prvá aj pri samotnom interview. Jednoducho vyberte tú najzaujímavejšiu.

Ako sa to robí správne

Brilantné rozhovory robí napríklad Martin Veselovský. Pokiaľ ho poznáte a sledujete DVTV, nemusíme vám ho predstavovať. Ak ste s ním žiadny rozhovor ešte nepočuli, pustite si tieto 2 krátke ukážky:

Rozhovor s Ivom Rittigom pre DVTV

Rozhovor s Jiřím Ovčáčkem pre DVTV

 

Pre ďalšiu inšpiráciu inteligentných a výborne pripravených rozhovorov si vyhľadajte mená, ako sú napríklad Marek Eben alebo Daniel Stach. Všetci títo redaktori majú spoločných niekoľko vecí – precíznu prípravu, všeobecný prehľad a pohotové reakcie. Pri sledovaní ich rozhovorov sa toho veľa dozviete a často sa aj pobavíte. Nezáleží na tom, či rozhovor natáčate, píšete alebo len nahrávate. Záleží na tom, ako sa k nemu postavíte. Prajeme vám veľa šťastia a pevné nervy.

PS: Najlepšie sa učí od majstrov. Hoďte nám sem link na vydarený rozhovor. Písaný text, audio, video – čokoľvek vás napadne. Zdieľajte, budeme radi ?

LÍBIL SE TI ČLÁNEK? POŠLI HO DÁL, PROTOŽE SHARING IS CARING!

16.10.2017

Komentáře