Menu

Na čo si dávať pozor pri prechode na HTTPS alebo Ako sme s klientom prechádzali na bezpečnejší protokol

Autor Helena Škývarová Helena Škývarová

Ako už určite viete, prechod na HTTPS je jedným z posledných trendov tohto roku, či už kvôli bezpečnosti pre užívateľa, alebo z pohľadu SEO. Vyhľadávače by teoreticky mali mať „radšej“ webové stránky, ktoré bežia na HTTPS. Ako je to naozaj?

Webom s HTTPS by mali dať vyhľadávače vo výsledkoch vyhľadávania prednosť. Momentálne sa uvádza, že až 30% webov, zobrazujúcich sa vo vyhľadávaní, je na HTTPS (údaj platí pre Google v celosvetovom meradle). Na Slovensku je to o niečo menej, ale aj u nás má tento trend narastajúcu tendenciu. V Česku v januári tohto roku vydal vyhľadávač Seznam správu, že jeho algoritmus by už nemal mať problém s protokolom HTTPS, a tak sa weby, ktoré s prechodom čakali len na túto informáciu, mohli pustiť do práce. Aj my sme sa u jedného nášho klienta rozhodli pre prechod na HTTPS.

Redesign webu bola naša šanca

Klient má menší web s cca 11 700 zaindexovanými stránkami. Pre prechod sme sa rozhodli v dobe, keď uvažoval o redesigne svojho webu. To sme chceli využiť na prechod na HTTPS. Čakali nás razantné zmeny, preto sme museli všetko dobre naplánovať.

Dohodli sme sa, že najprv prejdeme na nový protokol HTTPS a až po pár týždňoch vymeníme na webe design.

Aby sme neprišli o to, čo sme toľko rokov budovali, teda hlavne o návštevnosť a odoslané formuláre, postrážili sme si dôležité kroky, ktoré sú nutné k bezproblémovému prechodu na HTTPS.

Kroky k prechodu na HTTPS

  • Jednou z hlavných úloh bolo postrážiť si presmerovanie všetkých stránok HTTP kódom 301 z HTTP na HTTPS adresy 1:1, aby vyhľadávače, a to najmä Seznam, rýchlejšie presunuli web na HTTPS.
  • Presmerovali sme tiež všetky obrázky a CSS. Odporúča sa aj presmerovanie JavaScriptu, ten sa však v našom prípade na webe nenachádzal.
  • Ďalej sme upravili všetky URL, aby viedli na HTTPS stránky (na to sme použili absolútne URL s HTTPS).
  • Web klienta obsahoval sekciu s článkami, kde bolo nutné upraviť tzv. hardcoded URL, teda natvrdo zapísané odkazy.
  • Upravili sme aj hreflang URL.
  • Ďalším krokom bolo vytvorenie nového robots.txt súboru, v ktorom sme upravili adresu sitemapy. Zároveň sme upravili všetky URL v súbore sitemapy.
  • Bolo nutné skontrolovať externé zdroje, z ktorých sme linkovali súbory ako CSS alebo obrázky, či HTTPS funguje.

Po týchto úpravách nasledovala celková kontrola v nástroji XENU, či boli všetky URL stránok naozaj upravené a zmenené. Pretože ide o menší web, všetko šlo ako po masle.

Čo nasledovalo po nasadení

Po nasadení sme všetko opäť dôkladne skontrolovali a vykonali nasledujúce kroky:

  • Otestovali sme, či naše najdôležitejšie stránky prejdú validátorom Seznam a Google.

helen1

  • Vložili sme naše najdôležitejšie HTTP URL webu do formulára Seznamu (aby sme urýchlili zaznamenávanie prechodu na týchto stránkach).
  • Pridali sme novú verziu HTTPS webu do Google Search Console, aby sme mohli sledovať a vyhodnocovať novú verziu.

Potom nasledovala zmena URL webu všade, kde ju používa klient, teda v PPC kampaniach, v newsletteroch, na sociálnych sieťach a v e-mailových podpisoch.

Po finálnom prechode a všetkých záverečných kontrolách sme web necelý mesiac dennodenne monitorovali. Najmä návštevnosť a zobrazovanie webu vo výsledkoch vyhľadávania – či už na Googli, ale aj na Sezname. Ako to dopadlo?

  • Počas tohto obdobia (a ani teraz, po 3 mesiacoch) nedošlo k poklesu návštevnosti či pozícii.
  • Prechod na HTTPS nemal ale ani žiadny výrazný vplyv na zlepšenie pozícii vo vyhľadávaní či zvýšenie návštevnosti v organickom vyhľadávaní.
  • Prechod sa prejavil len v indexácii stránok, a to výkyvmi v období od 27.6. do 25.7., ako vidíte v grafe nižšie. Môžete z neho vyčítať aj to, že sa počet indexovaných stránok začal po období výkyvov na Googli zvyšovať, na Sezname došlo k miernemu poklesu.

helen2

Nižšie uvedený graf znázorňuje vývoj návštevnosti webu od júna do augusta. Prechod sme uskutočnili 21. 6.

helen3

Na záver môžeme povedať, že prechod na HTTPS prebehol bez komplikácii. Vzhľadom na veľkosť webu nebolo vôbec komplikované uskutočniť všetky úpravy a kroky nutné k prechodu. Väčším webovým stránkam alebo samostatným e-shopom však odporúčame nezabudnúť na nasledovné:

  • Presmerovať pomocou kódu 301 tiež HTTP multimédií, PDF atď.
  • Pokiaľ na webe využívate canonical URL (najmä e-shopy), je nutné upraviť aj tie.
  • Upravte URL v RSS a tiež v tagu OG:URL.
  • Dôležité je needitovať už existujúce presmerovanie. Ak už na webe nejaké presmerovanie máte, pridajte nové pravidlá pre presmerovanie z HTTP na HTTPS.
  • Ubezpečte sa, že HTTPS funguje aj na subdoménach a externých zdrojoch, z ktorých budete linkovať súbory – JS, CSS a pod.

Pred ostrým spustením nezabudnite všetko starostlivo skontrolovať. V prípade, že sa rozhodnete pre HTTPS a nie sme si istí všetkými krokmi, ktorými je nutné prejsť, odporúčame sa do prechodu pustiť len s pomocou odborníkov.

07.12.2016

Komentáře