Menu

28 tipov, ako získať followerov na Instagrame. Welcome Instagram SEO!

Autor Diana Zadáková Diana Zadáková

Instagram pokoril magickú hranicu 1 miliardy mesačne aktívnych používateľov. Počet používateľov neustále pribúda a priestoru pre každého z nich na tejto platforme ubúda. Ako dosiahnuť väčšiu viditeľnosť instagramového profilu a ako získať nových sledujúcich bez platenej reklamy? Privítajte Instagram SEO!

Instagram je vo svojej podstate vyhľadávač fotiek a videí, ktorý rovnako ako internetové vyhľadávače disponuje algoritmom. Dosiahnuť, aby sa vaše príspevky zobrazili širšiemu publiku, už dávno nie je tak jednoduché ako kedysi. (Tip: Prečítajte si, ako funguje Instagram algoritmus).

Rovnako ako sa optimalizujú webové stránky pre vyhľadávače, aby sa zobrazili na čo najvyššej pozícii v SERPe, možno optimalizovať aj instagramový profil, aby bol viditeľnejší pre ostatných používateľov.

Stane sa Instagram podobným gigantom, akým je napríklad Google? Možno je ten pravý čas si túto otázku položiť.

Získavať followerov organickou cestou je drina a úplne zdarma to nebude. Pravdepodobne vás to bude stáť viac úsilia ako spustiť platenú reklamu. A ak nie úsilia, tak času určite.

Berte však do úvahy, že organickí followeri (tí, ktorých získate bez platenej podpory – budeme im v tomto článku tak hovoriť) bývajú omnoho aktívnejší a lojálnejší.

Vždy je treba stavať na pevných základoch

Ešte skôr ako doscrollujete k instagramovým SEO praktikám, ktoré vám pomôžu zvýšiť viditeľnosť vášho instagramového profilu a získavať nových organických followerov rýchlejšie, je dobré poznať odpoveď na nasledujúce otázky.

1. Prečo chcem získavať nových followerov?

Dôvodov môže byť množstvo, napríklad:

  • Vlastním e-shop a chcem prostredníctvom Instagramu komunikovať produkty
  • Som bloger a chcem mať viac platenej spolupráce.
  • Som influencer a chcem mať väčší vplyv.
  • Stavil som sa s kamošom, že budem mať 500 sledujúcich skôr ako on.

2. Pre akých followerov by mohol byť môj profil zaujímavý?

Viete, akú cieľovú skupinu chcete svojim instagramovým účtom osloviť? Nezáleží na tom, či máte firemný alebo osobný účet. Každý by mal poznať svoju cieľovú skupinu.

3. Z akých dôvodov by vás títo ľudia mohli začať sledovať?

Čo (ideálne unikátne) im ponúkate? Prečo by mali sledovať práve vás? Opäť pridávam niekoľko príkladov.

Chcem:

  • informovať potenciálnych zákazníkov, že do e-shopu dorazila nová kolekcia,
  • dávať tipy na najlepšie kaviarne v Prahe,
  • inšpirovať svojou fitness praxou a nakopnúť ostatných jedincov začať na sebe pracovať.

4. Aký benefit im poskytnete iba vy a nikto iný?

Aká je vaša konkurenčná výhoda? Čím je váš profil odlišný od státisícov ďalších?

Welcome Instagram SEO: 28 tipov, ako zvýšiť viditeľnosť profilu na Instagrame a ako získať nových sledujúcich

# 1 Instagram @username (užívateľské meno) je ako vaša doména

Instagram username je vaše užívateľské meno na Instagrame, ktoré sa zobrazuje za znakom @. Napríklad účet našej agentúry má username @evisions_advertising, môj osobný zase @diankaella.

Vaše užívateľské meno slúži ako vaše najdôležitejšie kľúčové slovo, podľa ktorého chcete, aby vás ľudia primárne hľadali. Ide v podstate o vašu doménu. Keď som napríklad hľadala profily zameriavajúce sa na social media, ako prvé sa mi zobrazili používateľské mená @socialmediatoday a @socialmediaweek.

Key takeaways:

1. Myslite na dobrú vyhľadateľnosť svojho profilu a prispôsobte tomu svoje Instagram @username.

2. Vyhnite sa prílišnej generalizácii. Napríklad firmy by mali zachovávať mená svojich značiek, pretože ich s vysokou pravdepodobnosťou budú takto užívatelia na Instagramu hľadať.

# 2 Vaše meno (Instagram name) možno prirovnať k nadpisu najvyššej úrovne (H1)

Áno, vaše (instagramové) meno a meno používateľa nie je to isté, hoci pri vyhľadávaní na Instagramu plní podobnú funkciu.

Napríklad moje instagramové meno je „Diana Zadáková • Diana Ella“. Ak by ma niekto hľadal podľa názvu môjho blogu či môjho celého mena, nájde práve môj profil.

Ak sa vrátime k pôvodnému príkladu, teda vyhľadávame na Instagrame frázu social media, môžete na fotke nižšie vidieť, aké ďalšie profily by vám „vyšli“ (všimnite si tmavomodré podčiarknutie).

Tieto profily majú vo svojom mene spomínaný odbor, respektíve spomínané kľúčové slovo social media.

Navyše v prípade, že si vaše meno, či vašu firmu používateľ zadá do Googlu, môže sa mu medzi výsledkami vyhľadávania zobraziť aj odkaz na váš profil na Instagrame. Práve vaše Instagramové meno sa do výsledkov vyhľadávania prepisuje.

Key takeaways:

3. Premýšľajte, pod akými menami/frázami/odbormi by mohli ľudia na Instagrame váš profil hľadať.

4. Uvažujte o Instagrame ako o ďalšom možnom vyhľadávači.

5. Využite oddeľujúce znaky a zadajte do svojho mena viac kľúčových slov.

# 3 Bez dobrého obsahu to nepôjde

A na Instagrame už vôbec nie. Zdieľaná fotka je to prvé (a mnohokrát aj to posledné), na čo používateľom padne zrak. Fotka musí zaujať natoľko, aby si ľudia prečítali jej popisok a následne navštívili váš profil. Ten musí upútať takisto, aby sa užívatelia rozhodli sledovať vás.

Z vášho feedu by malo byť zrejmé, aký obsah od vás môžu ľudia očakávať. Môžu to byť tipy na recepty, turistické destinácie, obchody s oblečením … To už je na vás.

Key takeaways:

6. Obsah (fotka) vždy na prvom mieste.

7. Myslite „globálne“. Followera získate, ak ho zaujmete feedom.

8. Buďte rozpoznateľní. Ideálne je využívať rovnaký preset či filter na všetkých fotkách.

9. Zdieľajte pravidelne. Nie je ale treba to preháňať – radšej menej často a kvalitne.

10. Zdieľajte konzistentne. Nemali by ste príliš odbiehať od témy. Vaši followeri od vás očakávajú určitý typ obsahu. Ak ste doteraz zdieľali motorky a zrazu by bol váš profil plný šteniatok, asi by boli prekvapení.

# 4 Alt texty (optimalizácia obrázkov) teraz aj na Instagrame

Ak máte aspoň trochu skúseností s oblasťou SEO, tak ste sa s pojmom alt-text určite stretli.

Vyhľadávač (respektíve robot) nedokáže „prechádzať“ obrázky, ale prečíta atribúty alt. Je potrebné zadať kľúčové slovo do názvu obrázka a značky alt, aby dokázal robot príslušný obrázok na dané kľúčové slovo nájsť.

Alt texty okrem SEO funkcie plnia aj funkciu informatívnu. Ak máte slabé pripojenie k internetu a obrázky nemožno načítať, zobrazia sa práve alt texty.

Okrem spomínaných funkcií slúžia aj pre zrakovo postihnutých. Špeciálne čítačky im okrem samotného článku predčítavajú aj to, čo je vyobrazené na fotkách.

Alt text už by mal ale zaujímať aj všetkých social media špecialistov alebo tých, ktorí chcú na sociálnych sieťach vyniknúť. Na Instagrame aj Facebooku možno najnovšie pridávať k fotkám aj alt text.

Podľa oficiálneho oznámenia slúži práve zrakovo postihnutým. Osobne sa ale domnievam (a túto informáciu potvrdzuje aj mnoho zahraničných zdrojov), že plní aj ďalšie dôležité funkcie.

Alt text pomáha algoritmu Instagramu pochopiť, čo je na fotke. Instagram využíva technológiu pre rozpoznávanie toho, čo je na vašej fotografii. Váš príspevok vďaka tomu zobrazí viacero používateľom, ktorí prejavili záujem o tento typ obsahu (aj preto sa vám zobrazujú relevantné fotky, hoci nemajú v popisku hashtag.) S alt textom môže byť váš príspevok ešte silnejší a bude sa algoritmu Instagramu ľahšie „lúštiť“. To znamená, že sa váš príspevok dostane organickou cestou k väčšiemu počtu ľudí.

Alt text umožní zobraziť vašu fotku aj na Googli. Rovnako ako robot prechádza alt texty v obrázkoch na weboch, tak dokáže prejsť alt texty aj v instagramových príspevkoch. Ak teda niekto zadá do vyhľadávača na Googli „recept na čučoriedkový cheesecake“ a vy ho budete mať v alt texte instagramového príspevku, môže v Google obrázkoch nájsť práve váš instagramový post.

Ako vyplníte alt texty na Instagrame? Ak zdieľate úplne novú fotku, tak ho vyplníte v tzv. pokročilých nastaveniach (zobrazuje sa v oblasti, kde pridávate lokalitu, tagy a ďalšie atribúty fotky) – viď fotka vpravo. Starší príspevok stačí upraviť – viď fotka vľavo.

Key takeaways:

11. Vďaka alt textom sa ľudia so zrakovým postihnutím pomocou špeciálnej čítačky dozvedia, čo je na fotkách vyobrazené.

12. Algoritmus Instagramu ľahšie rozpozná, čo je na vašej fotografii a odporučí ju relevantným používateľom.

13. Vaše fotky z Instagramu obsahujúce alt texty sa budú dať nájsť aj na Googli.

# 5 Nepodceňujte „prehľady“

Instagram síce neposkytuje rozsiahle analýzy príspevkov či profilov, ale pre naše účely sú úplne dostačujúce.

Analytické údaje (v Instagrame ich nájdete pod názvom Prehľady) získate len vtedy, ak budete mať svoj profil v režime business profile. Prehľady vášho profilu nájdete na Instagrame podľa návodu na fotke.

Každý samostatný instagramový post potom ponúka vlastné prehľady, kde získate dáta vzťahujúce sa k danému príspevku (napr. aký mal dosah, koľko ľudí vďaka nemu navštívilo váš profil, koľko ľudí sa neskôr prekliklo na váš web atď.).

Práca social media špecialistov je pomerne dosť analytická (o tom som sa rozpísala aj na svojom blogu v článku Čo obnáša práca Social Media Managera). Je potrebné neustále vyhodnocovať, na aký typ obsahu vaši followeri reagovali najlepšie a aký obsah je pre nich najzaujímavejší.

Key takeaways:

14. Sledujte, ktoré zdieľané príspevky mali najväčší dosah a impresie (zasiahli najviac ľudí), prípadne ktoré mali najviac interakcií a zamyslite sa, čo majú spoločné.

15. Spoznajte svojich followerov (demografické prehľady) a servírujte im obsah v čase, keď sú najviac online.

# 6 Vo dvojici to ide lepšie

Nájdite si parťáka, ktorý sa zameriava na podobný „niche“ ako vy. Pri firmách v podstate ide o influencer marketing (spojenie značky a influencera, ktorí majú spoločný niche).

U ľudí mi napadá „partnerstvo“ alebo možno priateľstvo? 🙂 Online tvorcovia sa neboja odkazovať na cudziu tvorbu a vzájomne sa podporovať. Chodia spoločne robiť snímky, odkazujú na svoje blogy, vytvárajú videá.

Key takeaway:

16. Spojte sa s tými, ktorí sa zameriavajú na rovnaký alebo podobný trhový výklenok.

# 7 Buďte aktívni

Ak budete iba zdieľať fotky a čakať, kým si vás followeri nájdu sami, nebude to fungovať. Instagram je sociálna sieť, nie galéria pekných fotiek, čo si vyžaduje nielen odpovedanie na komentáre pod vašimi fotkami a reagovanie na správy.

Ideálny spôsob, ako o svojom instagramovom profile dať vedieť, je aktívne ,,lajkovať“ a komentovať cudzie profily. Pochváľte dievčine peknú postavu, pekne nafotený dezert alebo fotku Eiffelovky. Poďakujte za cestovateľský tip, nebojte sa niekoho sledovať, reagujte na cudzie stories.

Key takeaways:

17. Vždy reagujte na komentáre aj priame správy (samozrejme nie na tie obťažujúce alebo spamujúce)

18. Lajkujte a komentujte cudzie príspevky. Nešetrite komplimentmi.

19. Nebojte sa začať niekoho sledovať.

# 8 Sharing is caring…

Páčil sa vám niečí článok? Inšpiruje vás niečí instagramový profil? Zdieľajte a odkazujte na cudziu tvorbu a cudzie profily – najmä vo vašich Instagram Stories.

Nová funkcia umožňuje repostovať cudzie stories, ak vás v nich niekto označí. Je teda vysoká pravdepodobnosť, že osoba, ktorú v nej označíte, ju do svojej Instastory prezdieľa. Vás profil tak zase môže objaviť niekto nový.

Odkazovať na cudziu tvorbu a profily môžete samozrejme aj v popisku príspevkov alebo v článkoch na svojom webe. Využite tieto možnosti!

Key takeaways:

20. Nebojte sa niekomu poštekliť ego!

21. Odkazujte na cudzie účty v Instastories, v príspevkoch na sociálnych sieťach alebo na webe. Nezabudnite danú osobu označiť.

# 9 Hashtag is the king

Zase ten hashtag – buzzword, ktorý polovica ľudí nemôže cítiť. Bohužiaľ sú práve hashtagy dôležité pri získavaní nových organických followerov. Možno ich prirovnať ku kľúčovým slovám, ktoré sa využívajú hlavne v SEO.

Ľudia môžu na základe hashtagov na Instagrame vyhľadávať. Instagram zároveň sleduje, aké hashtagy používate pri príspevkoch. Fotky potom zobrazuje ľuďom, ktorí sledujú a využívajú podobné.

Hashtagy si môžete tiež predstaviť ako filtračných pomocníkov, ktorý všetok zdieľaný obsah na Instagrame triedia do tematicky relevantných celkov.

Hashtagy sú rôzneho typu a slúžia na rôzne účely:

  • Industry Tags – tie najširšie hashtagy, ktoré zaradiay vašu fotku do príslušnej škatuľky, podľa ktorej môžu používatelia fotky či profily objavovať (#Restaurant, #Blogger, #Digitalmarketing, #SEOagentura).
  • Niche Tags – tieto hashtagy zaradia vašu fotku do užšieho výberu. Ľudia hľadajúci pod týmito hashtagmi už spravidla vedia, čo chcú nájsť (#fitnessblogger #brownie #italianfood #travelinspiration).
  • Branded Tags – brandové hashtagy slúžia na identifikáciu vašej firmy, osoby či vašich produktov na Instagrame. Môže nimi byť názov vašej firmy, vášho blogu, kampane atď. My v eVisions využívame napríklad nasledovné: #Copypes (dôležitý člen nášho tímu, ktorý sa zúčastňuje všetkých copy školení), #SEObakers (nepečieme len v online marketingu, ale aj v kuchyni) , #klucizeVisions (aby si mohli slečny vyfiltrovať, akých pekných a šikovných chlapcov v tíme máme).
  • Community Tags – vďaka nim sa stanete súčasťou užšej komunity ľudí. Profily komunít väčšinou tie najlepšie fotky prezdieľajú  na svojom účte (#travelawesome #dnescestujem #bloggersre).
  • Location Tags – myslite globálne, konajte lokálne! Nezabudnite pripísať hashtag lokality daného príspevku (#praguerestaurant #liberec #vyhlidkamaj).
  • Event Tags – organizujete nejaký event? Konferenciu, party, workshop, festival? Vytvorte špeciálny tag, pod ktorým budú môcť ľudia príspevky zdieľať a súčasné iné nájsť. Ak ste účastník daného eventu, mate šancu, že vaše fotka priláka nových sledujúci (#mktfest #KVIFF #Socialrestart).

Nezabudnite opäť vyhodnocovať. V prehľadoch konkrétneho instagramového príspevku zistíte, koľkým ľuďom sa zobrazila fotka práve vďaka hashtagom.

Key takeaways:

22. hashtagy sú kľúčové pri získavaní organických followerov.

23. hashtagy nie sú zlo, vďaka nim je na sociálnych sieťach „upratané“.

24. Kombinujte rôzne typy hashtagov pre optimálne výsledky.

25. Analyzujte, aké hashtagy zasiahli najviac ľudí.

# 10 Ani jedno políčko nazmar!

Nezabudnite pred zdieľaním fotky vyplniť všetky políčka, ktorá môžete. Najmä:

  • lokalitu
  • tagy (označujte profily osôb, miest, podnikov, komunít atď. – môžu fotky prezdieľať)
  • popisky
  • hashtagy

Key takeaways:

26. Vždy vyplňte lokalitu danej fotografie. Ľudia často hľadajú príspevky daných lokalít, aby sa sami inšpirovali pri tvorbe fotiek.

27. Označujte na svojich fotkách cudzie profily (samozrejme tie relevantné!). Tzn. profily miest, eventov, komunít atď.

# 11 Kam čert nemôže, pošle Instagram

Ak máte web, nezabudnite na svoje stránky vložiť svoj instagramový profil a vyzvať na sledovanie. Poviete ľuďom, čo chcete, aby urobili!

Pri písaní článku využívajte možnosť vložiť instagramový príspevok. Zvýšite tak šancu, že sa prostredníctvom neho čitatelia prekliknú na váš profil. Ak ich zaujme, máte vyhrané.

Nezabudnite samozrejme na multichannel. Odkazujte na svoj profil v e-mailingu, na svojich profiloch na iných sociálnych sieťach. Nezabúdajte ani na offline kanály (najmä ak máte kamennú predajňu, organizujete školenia, vystupujete na prednáškach atď.)

Key takeaway:

28. Odkazujte na svoj instagramový profil na iných sociálnych sieťach aj na webe. Využívajte multichannel.

Zhrnutie

Na záver prikladám Instagram SEO checklist, ktorý si môžete stiahnuť. Feel free to share. 🙂

Osvedčili sa vám nejaké ďalšie SEO praktiky na Instagrame? Určite mi dajte vedieť! 🙂

Ak sa zaujímate o Instagram, odporúčam prečítať instagramové články z nášho blogu. Môžete tiež zabrúsiť na môj osobný blog do rubriky Sociálne siete.

LÍBIL SE TI ČLÁNEK? POŠLI HO DÁL, PROTOŽE SHARING IS CARING!

10.04.2019

Komentáře