Menu

17 tipov, ako prekonať uhorkovú sezónu a tvoriť skvelý obsah

Autor Dominik Hlubina Dominik Hlubina

Ak sa venujete tvorbe textového obsahu, určite poznáte situáciu, kedy plný nadšenia sadnete za klávesnicu a zrazu zistíte, že neviete, o čom máte písať. Vytvárať dobrý obsah na pravidelnej báze nie je ľahké.

Niekedy je tém doslova pretlak – konajú sa eventy, v odbore je množstvo noviniek, o ktorých sa dá písať, alebo máte dostatok textov v zásobe. Z času na čas však nastane zvláštna situácia, kedy máte pocit, že ste už o všetkom dôležitom napísali, a neviete, kam ďalej. Čo s tým?

Hľadanie dobrých tém sa môže niekedy rovnať povestnému hľadaniu ihly v kope sena. Nejakú formu blogu alebo poradne má dnes už takmer každá agentúra alebo e-shop. Najmä úzko a veľmi špecificky zamerané weby môžu mať s témami problém. Od copywritera sa vyžaduje maximálna možná miera fantázie, ktorá je potrebná na objavovanie stále nových a zaujímavých námetov.
Prinášame vám 17 tipov, ako si udržať blog stále svieži a podnetný.

1. Rozdeľte tvorbu obsahu medzi viacerých ľudí

Viac hláv, viac rozumu, to je jasné. Ak máte vo firme alebo v agentúre delegovaného človeka na tvorbu obsahu, alebo ste tým človekom dokonca vy sám, neváhajte túto povinnosť rozdeliť medzi viacerých členov tímu. Každý je macher vo svojej oblasti a skôr mu napadnú aj vysokošpecifické témy, o ktorých by nováčik alebo niekto mimo odboru nemal ani poňatia. Konečnú podobu a finálnu kontrolu však, samozrejme, nechajte na copywriterovi.

2. Vytvárajte seriály a viacdielne príspevky

Máte na stole obsiahlu tému, ktorá je tak informačne vyčerpávajúca, plna unikátnych tipov a originálnych postrehov, že neviete, z ktorej strany sa do nej pustiť? Skúste ju rozsekať na menšie časti. Výhody? Problematika rozdelená do viacerých častí sa vám bude spracovávať lepšie, predsa len, niekedy človek pre stromy nevidí les. Nehovoriac o tom, že namiesto jedného blogového príspevku máte k dispozícii hneď päť. A tým, že ich budete servírovať publiku ako seriál, zabezpečíte opakovanú návštevnosť vašich stránok.

3. Kvalita nad kvantitu

Nenechajte sa nalákať na bezhlavé chrlenie príliš veľkého počtu článkov, ktoré však len kĺžu po povrchu problematiky a slúžia nanajvýš ako vypchávka vášho blogu. Takáto taktika sa vám v konečnom dôsledku vždy vypomstí a počas uhorkovej sezóny to budete ľutovať. Nielenže veľmi rýchlo miniete témy, ktoré by sa dali rozpracovať do ťažiskových textov vášho blogu alebo rozviesť do seriálu (viď bod 2), ale nepridá to ani na vašej reputácii v odbore a návštevník, znechutený nulovou pridanou a informačnou hodnotou textov, zmizne ako para nad hrncom.

4. Nespoliehajte sa len na text

Nepíše vám to? Nenapadá vám žiadna téma, o ktorej by ste vedeli napísať poriadnu porciu textu? To nemusí byť vždy problém. Váš príspevok na blogu totiž nemusí byť vždy len text. Skúste prezrieť vaše fotografie z eventov relevantných pre váš biznis alebo momentky z diania vo vašej firme. Ako softový príspevok zapĺňajúci medzeru počas uhorkovej sezóny to môže zafungovať prekvapujúco dobre.

5. Nebojte sa pozrieť sa na váš biznis s nadhľadom

To, že pre stromy niekedy nevidieť les, som už spomínal. Možno ste niekedy tak ponorení vo vašom odvetví alebo dokonca v úzkej špecializácii vášho odvetvia, že vám chýba potrebný nadhľad. Čo vlastne robíte, s čím všetkým to súvisí, čo na váš biznis vplýva, a naopak, na čo vplýva váš biznis? Príklad? Robíte platenú reklamu na Facebooku a ste natoľko ponorení v Business Manageri, že na vašom blogu chýbajú témy o tom, ako Facebook vplýva na životné prostredie alebo prečo sú sociálne siete také úspešné, aké sú. Tieto témy, samozrejme, nebudú tvoriť kostru vášho blogu, ale môžu byť príhodnou prehánkou v období sucha.

6. Zoznamy, rebríčky, štatistiky, analýzy

Keď neviete, kam sa obrátiť po tému a čím nakŕmiť nenásytný apetít vašich čitateľov, podhoďte im rebríček. Rebríček funguje ako návnada, háčik, na ktorý sa chytí takmer každý. Ktoré agentúry u nás majú najväčší počet sledovateľov, aká kampaň mala najlepšie výsledky, aké najväčšie faily sa stali v roku 2017? Ak volíte diplomatický prístup a nechcete nikoho uprednostniť na úkor niekoho iného, jednoducho vytvorte len zoznam. Neutrálny, ale zaujímavý. Nebojte sa ani analýz alebo štatistík.

7. Reagujte na aktuálne témy

Nepôsobte dojmom, že ste tak hlboko ponorení do svojho sveta, že nereflektujete okolité dianie. V priebehu celého roka sa uskutoční toľko zmien, udalostí, eventov, sviatkov, medzinárodných dní, ktoré sa dajú spojiť s online marketingom (alebo akýmkoľvek iným biznisom), že by bol hriech ich nevyužiť. A zďaleka sa to netýka len Vianoc. Olympijské hry, prezidentské voľby, ďaleký SuperBowl alebo iné. Ak o nich chcete mať prehľad, stiahnite si náš marketingový kalendár.

8. Pozerajte sa do budúcnosti (alebo aj minulosti)

Fajn, máte plný blog zoznamov, seriálov, štatistík a analýz. Dokonale ovládate a viete, čo sa vo vašej brandži deje. Niečo tomu však chýba. Čo? Pohľad do budúcnosti. Vedieť, alebo aspoň tušiť či snažiť sa predvídať, kam váš obor smeruje, ako sa zmenia podmienky vo vašej oblasti, aké technologické novinky ju posunú ďalej a čo môžu vaši zákazníci očakávať v najbližšej dobe. Môže ísť o prognózu na nasledujúci rok alebo odvážna úvaha o tom, ako môže váš biznis ovplyvniť AI. Nebojte sa predvídať. Ak vaše tipy a predpovede nevyjdú, nič sa nestane. Ak áno, získate punc dôveryhodnosti a autority, ktorá vidí ďalej ako po špičku svojho nosa.
Platí to aj smerom do minulosti. Aké boli začiatky vášho podnikania, ako sa rozvíjalo vaše odvetvie, kto boli prví priekopníci toho, čomu sa venujete?

9. Infografiky

Ak máte dostatok informácii, o ktoré by ste sa chceli podeliť, spracujte ich do infografiky. Infografiky sú totiž obsahom, ktorý funguje. Niet sa čo čudovať, náročný obsah je v nich zobrazený prehľadne a vizuálne atraktívne. A nemusí to znamenať, že návštevníci strávia na vašom blogu menej času. Podľa niektorých zdrojov pri infografike (pokiaľ je relevantná) ostanú tak dlho ako pri textovom článku.

10. Nájdite najlepšie príspevky a napíšte k ním pokračovania

Niekedy máte ten najlepší obsah priamo pod nosom. A počas uhorkovej sezóny príde viac ako vhod. Ktoré vaše články boli najúspešnejšie? Mali najviac zobrazení, vyvolali na sociálnych sieťach najväčší buzz alebo na ne ľudia najviac odkazovali? Nebojte sa tento obsah recyklovať alebo rozšíriť, napríklad napísať pokračovanie. Ako sa téma, o ktorej ste písali, vyvíja v tomto roku? Zmenilo sa v nej niečo? Mala nejakú dohru? Ak áno, oprášte rodinné striebro a hurá s ním do sveta!

11. Rozhovory s autoritami

Máte pocit, že váš blog by potreboval osviežiť, zviditeľniť alebo prilákať nových návštevníkov? Skúste si na pomoc privolať niekoho ďalšieho, ideálne autoritu vo vašom odbore, ktorá dá obsahu potrebnú váhu, meno a optimálne aj nejaké unikátne know-how. Urobte s ním rozhovor, citujte ho, vymeňte si odkazy a svojim úlovkom sa pýšte. Nie vždy sa vám podarí uloviť Randa Fishkina, takže pokojne využite aj lokálne autority.

12. Content Idea Generator

Ak už naozaj neviete, aká téma by zaplnila čoraz väčšiu dieru na vašom blogu, vyskúšajte nejaký generátor nápadov. Vo väčšine prípadov ide o zábavné rozšírenia, na výstupoch ktorých sa nanajvýš zasmejete, niekedy však môžu spustiť vo vašej mysli vlnu fantázie, vďaka ktorej sa dostanete k tej správnej téme.

13. Prípadové štúdie

Pochváľte sa svojou prácou. Niekedy je to to najlepšie, čo môžete pustiť do sveta. Samozrejme, ak sa máte čím chváliť. Vyberte si najlepší projekt a ukážte, že to, čomu sa venujete, viete naozaj robiť, nielen o tom písať. „Kejsky“ sú vysoko relevantným obsahom, vďaka ktorému môžete získať nielen uznanlivé pokyvovanie hlavou kolegov (a znepokojenie u konkurencie), ale aj nových zákazníkov alebo klientov.

14. Sledujte, čo ľudí zaujíma

Ak je studnica vašej fantázie beznádejne vyčerpaná, inšpirujte sa ľuďmi a tým, čo ich zaujíma. Čo píšu v komentároch pod vašimi článkami na Facebooku? Chceli by vedieť nejaké dodatočné informácie alebo sa pozrieť na problematiku z iného uhla? Aké problémy a témy zaujímajú ľudí vo facebookových skupinách z vášho odboru? Alebo zablúďte na populárne diskusné fóra, ako je napríklad Quora. Veľmi ľahko tak zistíte, čo ľudí trápi a akým námetom stojí za to sa venovať.

15. Ukážky z e-booku

Ak pripravujete e-book, vyhrali ste. Znamená to, že máte dostatok know-how, materiálu, vedomostí a skúseností, takže v téme, o ktorej je e-book, ste ako doma. Ak e-book nepíšete, začnite. Jednotlivé časti môžete uverejňovať už na vašom blogu, čím čitateľov navnadíte na zvyšok knihy. Nevytiahnite však všetky esá z rukáva priskoro, v e-booku vám musí ostať nejaká unikátna informácia. Chcete predsa pomocou neho nazbierať aspoň zopár leadov.

16. Začiatočnícke návody, guidelines, best practices, succes stories

Predpokladajme, že na váš blog chodia rôzni ľudia. Niektorých zaujíma vaša firma, iných vaše podnikanie, ďalší tam hľadajú pokročilé informácie (pre tých píšete vysoko odborné články), no a poniektorí tam možno hľadajú inšpiráciu a príležitosť sa niečo naučiť. Takýchto ľudí vôbec nemusí byť málo, a zároveň sú vďačnou čitateľskou obcou, pretože ak im poskytnete, čo hľadajú, budú váš blog odporúčať ďalej a sami sa budú opakovane vracať. Vytvorte pre nich návody alebo sprievodcov, ukážte im najlepšie a úspešné postupy.

17. Softové články

Každý článok nemusí obsahovať celý kamión odborných poznatkov a posúvať hranice oboru. Pravdou je, že mnohokrát chcú ľudia čítať niečo jednoduchšie a hlavne – baviť sa. Ak dokážete spojiť príjemné s užitočným, urobte to. Vytvárajte články so soft témami, ktoré čitateľov pobavia, zaujmú alebo ich odkážu na iný podnetný obsah. Niečo, čo si radi dajú do záložiek alebo pošlú priateľom mimo odboru. Napríklad zoznam najlepších filmov alebo seriálov s tematikou vášho podnikania. Ak rovnako ako my pracujete v marketingu, môžete vytvárať zoznamy najlepších reklám alebo články, ako je ten, ktorý práve čítate.

02.07.2018

Komentáře