Menu

Špeciality nemeckého onlajnu – od Gutscheinov po porovnávače

Autor Milan Fiala Milan Fiala

V minulých článkoch o nemeckom e-commerce sme vysvetľovali, že základnými „must have“ záležitosťami, ktoré vaše webová stránka musí spĺňať, sú najmä Impressum, Datenschutz a tzv. Trusted Shops certifikát. Veľmi dôležité sú aj sociálne siete, legislatívna čistota a dôraz na dôveryhodnosť subjektu/značky. Aké sú ďalšie špecifiká, ktoré je potrebné mať pri expanzii na pamäti?

Na čo si dať pozor pri online prezentácii

Správna online prezentácie je v internetovom svete základom úspešného podnikania. Každá krajina má navyše svoje špecifiká, ktorými sa odlišuje od ostatných trhov. Nemecké prostredie by sa dalo zhrnúť do jedného slovného spojenia – dôraz na profesionalitu, jednoduchosť a tradičnosť. Tieto faktory platia nielen pre offline svet, ale aj pre internetové prostredie. Berte to do úvahy už pri texte, ktorým sa prezentujete svojim potenciálnym zákazníkom, klientom, či partnerom. Je dôležité, aby váš text bol bezchybný a písaný naozaj profesionálnou nemčinou. Stačí jedna malá chyba a stanete sa nedôveryhodným subjektom. Nemci majú radi, keď majú ku všetkému dostatok informácií.

Na nemeckom trhu uspejete len ťažko, ak sa budete prezentovať príliš extravagantným dizajnom. Z loga aj rozvrhnutia webu musí byť zrejmé, že ide o veľmi profesionálny subjekt. V podobnom duchu odporúčame používať aj sociálne siete. Používatelia príliš neocenia, ak ich budete na svojom firemnom profile na Facebooku zásobovať niekoľkými osobnými príspevkami denne. Čím profesionálnejší budete, tým väčšia bude aj pravdepodobnosť nemeckej konverzie.

Dajte si pozor aj na onen fakt, že Nemci sú extrémne citliví na dáta akéhokoľvek druhu. Dalo by sa povedať, že v oblasti ochrany dát sú až paranoidní – Nemci na svojich weboch napríklad všeobecne odmietajú používať Google Analytics z dôvodu obavy zo zneužitia svojich údajov. Takúto mieru obozretnosti vo zvyšku Európy nájdete len ťažko. Dôkaz nájdete aj v infografike nižšie, kde je znázornené, koľko by užívatelia boli ochotní zaplatiť za ochranu svojich dát

.

Gutscheine – malý nemecký zázrak

Veľkou špecialitou nemeckého trhu sú tzv. Gutscheiny, ktoré by sme do slovenčiny mohli preložiť ako „kupóny“ či „poukážky“. Rozmach kupónov na nemeckom trhu sa veľmi často dáva do súvislosti s rozšírením smartfónov. Tieto kupóny sú najčastejšie vo forme určitej finančnej zľavy, dopravy zdarma (v Nemecku veľmi obľúbenej), 1 + 1 zdarma či inej marketingovej akcie. Užívatelia sa k ním môžu dostať rôznymi kanálmi – cez sms, e-mailom či prostredníctvom tzv. kupónových portálov, ktoré sú v Nemecku veľmi obľúbené, a ktoré vrelo odporúčame všetkým e-shopom pôsobiacim na nemeckom trhu.

Z marketingového hľadiska majú tieto kupóny tri roviny:

  1. Veľké množstvo užívateľov vyhľadáva priamo na kupónových portáloch (ich zoznam nájdete nižšie).
  2. Používatelia zvyčajne ešte pred nakúpením u konkrétneho predajcu testujú, či ponúka nejaké kupóny na serveroch tretích strán. Ak je to tak, je vyššia pravdepodobnosť, že u predajcu nakúpi, okrem iného aj preto, že kupóny na serveroch tretích strán posilňujú celkovú dôveryhodnosť internetového predajcu.
  3. Kupónové weby bývajú pochopiteľne prelinkované s konkrétnym webom, čo napomáha aj vášmu odkazovému portfóliu.

 

A na ktorých kupónových portáloch by ste mali byť vidieť?

Ako je vidieť z uvedeného výpisu, nemecká posadnutosť kupónmi je dokonca taká veľká, že mnohé veľké portály (welt.de, focus.de, chip.de) majú vlastné sekcie s kupónovými ponukami.

Cenové porovnávače

Nie nadarmo sa hovorí, že Nemci sú v cenových porovnávačoch ozajstnými majstrami. Aj napriek veľkému rozmachu platforiem ako Amazon, Ebay či Google Shopping, sa dokázali nemecké cenové porovnávače správne aklimatizovať na nové podmienky. Tie najväčšie si na nemeckom trhu väčšinou držia svoju vernú cieľovú skupinu, ktorá sa práve na týchto portáloch rozhoduje, či nakúpi alebo nie. Z toho pramení aj pomerne vysoký konverzný pomer 3 – 4%. Medzi nemeckými špecialistami na online marketing, ani medzi majiteľmi e-shopov, nie je inzercia na cenových porovnávačoch práve tou najobľúbenejšou aktivitou, napriek tomu sa takmer všetci zhodujú, že ich účinnosť je značná a často do veľkej miery podceňovaná.

Vyššie uvedený obrázok zobrazuje 5 najväčších cenových porovnávačov na nemeckom trhu. Po nedávnej kauze Google Nákupov a rekordnej pokute od Európskej komisie sa spoločnosť Google rozhodla, že zo svojej služby urobí samostatný projekt, ktorý nebude oproti ostatným cenovým porovnávačom v SERP-e nijako zvýhodnený. Dá sa predpokladať, že tento fakt ešte viac posilní postavenie rýdzo nemeckých cenových porovnávačov a pomôže im.

Zoznam najdôležitejších cenových porovnávačov:

Mnohonásobne účinnejšie sú však porovnávače, ktoré sa zameriavajú len na určité odvetvia. Špecializované porovnávače sa často zameriavajú predovšetkým na finančné služby (check24.de, tarifcheck.de, …), mobilné tarify (toptarif.de, wer-ist-billiger.de), zdravie (apomio.de, lenscheck.de), automobilový priemysel (mobile.de) a mnohé ďalšie.

Amazon

Nemecko je pre Amazon najdôležitejším zahraničným trhom. Už len tento fakt napovedá, ako veľmi kľúčová je pre nemecký trh existencia tohto portálu. Amazon je s obrovským náskokom najväčší internetový predajca na nemeckom trhu – ako z hľadiska návštevnosti, tak aj z hľadiska tržieb. Amazon v súčasnosti starostlivo analyzujeme, budúci článok by sme teda radi venovali čisto tomuto nemeckému hegemónovi.

Ako prebieha predaj na Amazone?

Podnikať pomocou predaja produktov na Amazone môže naozaj takmer každý. Dôležité je, aby vaše produkty disponovali tzv. EAN kódom. Ak tento kód nemáte, tzn. ste napríklad originálnou značkou, potrebujete mať aspoň ochrannú známku na svoje produkty. Ak splníte tieto dve počiatočné podmienky pre vstup na Amazon, nič vám už nebráni nahrať tam svoje produkty a zahájiť predaj.
Amazon si štandardne účtuje fixný mesačný poplatok a percentuálnu províziu za každý uskutočnený nákup (platba prebieha priamo pomocou Amazonu – ten následne preposiela čistý zisk na jednotlivých predajcov). Čo sa týka dopravy, tu ponúka Amazon dvojaké riešenie – buď si môžete dopravu zabezpečovať sami (majte na pamäti, že provízia Amazonu sa počíta z celkovej kúpnej čiastky, tzn. vrátane ceny za dopravu), alebo necháte Amazon, aby sa o dopravu produktov postaral . Ak sa rozhodnete pre druhú variantu, teda pre dopravu priamo prostredníctvom Amazonu, môžete využiť výborné logistické služby tohto nemeckého giganta. Časť svojho sortimentu zašlite priamo na sklad Amazonu a ten sa už postará o všetku expedíciu.

 

04.12.2017

Komentáře