Menu

Reklamy, na ktoré by sa nemalo zabudnúť

Autor Jaroslav Vidim Jaroslav Vidim

Reklama je dnes neodmyslitelnou součástí našich životů stejně jako každodenní cesta do práce, oběd nebo podzimní deprese. Provází nás na každém kroku a nelze se před ní nikam schovat. Je všudypřítomná a snaží se nás ovlivňovat po celou dobu bdělého stavu.

Pôsobí na naše základné emócie (strach, očakávanie, prekvapenie, dôvera…), city (láska, priateľstvo…), telesné pocity (smäd, chuť, hlad, bolesť, pudy…), zvedavosť, zmysel pre humor, nostalgiu a ďalšie zmysly nášho vnímania. Netreba sa preto diviť, že drvivú väčšinu reklám buď nezaregistrujeme alebo ich úplne ignorujeme. Občas sa nám ale niektorý počin kreatívcov z marketingových agentúr vryje do pamäte na dlhú dobu a slúži nám ako etalón, s ktorým sa meriame všetci ostatní. Dnes by som vám rád pripomenul pár kampaní, ktoré sú blízke môjmu srdcu i naturelu. Nič viac, nič menej. Predmetom tohto článku nie je hodnotenie účinnosti, zrozumiteľnosti, cielenia, prostriedkov, zásahu, kvality spracovania a pod. To nechávam na iných. Medzi moje srdcovky patria najmä:

1. Printová reklama

Absolut

Za jednu z najgeniálnejších kampaní všetkých dôb považujem printovú kampaň Vodky Absolut. Tá kontinuálne prebieha už od roku 1979 a vyznačuje sa jednoduchosťou a priamočiarosťou. Siluetu fľaše tohto nápoja sme za tú dobu mohli vidieť vo viac než 1 500 mysliteľných i nemysliteľných podobách. Pár príkladov za všetky:
Screenshot_1

Samostatnou kapitolou je umenie prepojenia vodky s géniom loci konkrétneho mesta alebo miesta. Medzi vyvolené sa dostala aj Praha, aj keď sa nejedná o najlepšiu kreatívu z tejto série.

Screenshot_2

Kompletnú zbierku vizuálov Vodky Absolut si môžete prehliadnuť na:

4SR

Ako chlapa, motorkára a trochu i šovinistu ma vždy potešia printy od českého výrobcu motocyklového oblečenia 4SR. Niekto by ich mohol označiť za genderovo nekorektné až sexistické, ale vzhľadom k ich cieľovke je to presný zásah do čierneho. Čo na tom, že sú zrelé na nomináciu na Sexistické prasátečko.

Screenshot_4

2. Guerilla marketing

Príkladov dobre zorganizovaných guerillových kampaní je po celom svete niekoľko. Okrem propagácie produktov a služieb sa tento typ reklamy hojne využíva pre morálne a globálne témy akými sú napr. boj s chudobou rozvojového sveta, ekológia, záchrana ohrozených druhov, ochrana zdravia, bezpečnosť, alebo upozorňovanie na spoločensky nebezpečné fenomény (zneužívanie detí apod.). Inzerenti s dostatočne silnými nervami i žalúdkom sa ho neboja použiť aj pre priamy konkurenčný boj. Veľmi často sú tak v reálnom svete k videniu nasledujúce perly (FedEx vs DHL, FedEx vs UPS, Audi vs BMW):

Screenshot_5

Screenshot_6

Screenshot_7

Osobne mám aj tak najradšej guerillové kampane od Mini. Sú vtipné, nápadité, hravé a MINImalistické:

Screenshot_8

Ak Vás guerillový marketing zaujal, odporúčam sledovať napr. http://blog.guerrillacomm.com/ alebo si pozrieť výber 80 starších vydarených kampaní http://blogof.francescomugnai.com/2009/11/the-80-best-guerrilla-marketing-ideas-ive-ever-seen/.

3. Outdoorová reklama

Zo všetkých billboardových reklám, ktoré som za posledné roky videl, ma v českých luhoch a hájoch bezkonkurenčne najviac nadchla kampaň poisťovne Kooperativa. Svieže, originálne, vtipné slogany nás na mostoch a stĺpoch lyžiarskych vlekov sprevádzajú už 2 roky. Preto len pár ukážok na pripomenutie. Obsiahlejší zoznam nájdete na FB účte Kooperativy https://www.facebook.com/media/set/?set=a.523022057708333.119567.221119377898604&type=3

Screenshot_9

Ďalšie nezabudnuteľné príklady outdoorovej, printovej či guerillovej reklamy nájdete napríklad na https://twitter.com/Brilliant_Ads.

4. Reklamné (video) spoty

Okrem stálic českej scény T-Mobile, Kofola (svojho času i Oskar) nemôžem zabudnúť na:
















A ktoré sú vaše obľúbené?

Ďalšie zaujímavé zdroje

04.04.2016

Komentáře