eVisions.cz

Ako na štruktúrované dáta alebo Koľko hviezdičiek máš, toľkokrát si obľúbený?

Miera použitia štruktúrovaných dát sa líši od segmentu k segmentu, ale celkovo sa používajú len minimálne. Pritom dnes už ani nemusíte kvôli ich implementácii zasahovať do kódu, takže je škoda ich nechať nevyužité.

Čo to vlastne štruktúrované dáta sú?

Štruktúrované dáta, tzv. rich snippets, rozširujú informácie vo výsledkoch vyhľadávania. Ide o nejaké definované tagy, ktoré môžete pridať do HTML kódu stránky, a vďaka tomu zobraziť viac informácií z vašich stránok vo výsledkoch vyhľadávania (SERP).

Všimli ste si niekedy hviezdičky, ktoré niektoré e-shopy majú vo svojich výsledkoch vyhľadávania?

Môžu za to štruktúrované dáta. Ide o akési označenie časti informácií na webových stránkach, ktoré pomôžu vyhľadávačom lepšie pochopiť obsah stránky. Samozrejme, tieto údaje sa netýkajú len „hviezdičiek“ hodnotiacich časti stránky alebo produkt, tagmi sa dá toho označiť omnoho viac.

Čo označiť a čo nie?

Ako sme už uviedli v predchádzajúcich riadkoch, štruktúrované dáta pomáhajú vyhľadávačom lepšie pochopiť určité informácie na webových stránkach. Vyhľadávače tak sú schopné tieto informácie zobraziť vo výsledkoch vyhľadávania. Okrem hviezdičiek môžete pri produktoch označiť ceny, skladovanie, množstvo, kategóriu atď.

Rich snippets sa však nevzťahujú iba na stránky produktov, ale aj na obsahové stránky typu blog alebo stránku s kontaktmi. Tu môžete vybrať napríklad meno autora, e-mail, telefón alebo otváracie hodiny.

Komplexný prehľad všetkých štruktúrovaných dát je k dispozícii na: schema.org.

Google má vynikajúci pomocný nástroj na nastavenie štruktúrovaných dát: Structured data markup helper

Najčastejšie sa ako štruktúrované dáta označujú tieto údaje:

Udalosti
Organizácia
Osoby
Miesta
Produkty
Články

Pre každú informáciu (pozri náhľad vyššie) máte možnosť označiť ďalšie podrobnosti, napríklad názov knihy alebo autora.

Ako implementovať štruktúrované dáta?

Dáta môžete implementovať pomocou niekoľkých metód. Napríklad JSON-LD, RDFa alebo Microdata. Ktorú z metód vyberiete je čisto na vás. Najpoužívanejšou metódou je JSON-LD, ktorú odporúča aj samotný Google.

Ako rýchlo po implementácii sa budú dáta zobrazovať?

Implementácia štruktúrovaných dát sama osebe nezaručí, že Google tieto informácie v SERPe zobrazí. Roboti jednotlivé dáta prejdú, zanalyzujú ich a až potom sa rozhodnú, či ich vôbec ukážu. Je dôležité, aby tieto dáta boli relevantné a ponúkali používateľom pridanú hodnotu. Z našich skúseností sa vo výsledkov vyhľadávania objavia nové štruktúrované dáta po približne 14 dňoch, nie však zo všetkých stránok. Zobrazenie dát zo všetkých označených stránok môže trvať niekedy až mesiac. Takže buďte trpezliví a starostlivo skontrolujte ich správne nasadenie.

Majú štruktúrované dáta vplyv na pozície v SERPe?

Zatiaľ som sa nestretla so žiadnymi štúdiami, ktoré by potvrdili, že štruktúrované dáta ovplyvňujú hodnotenie webu zo SEO perspektívy. Ale ak vezmeme do úvahy, že tieto dáta pomáhajú zlepšovať CTR a privádzajú tak väčšiu návštevnosť, ktorá by sa inak preklikla ku konkurencii nachádzajúcej sa v tých istých výsledkoch vyhľadávania, je veľká pravdepodobnosť, že nejaký podiel štruktúrované dáta na výsledku vyhľadávania mať budú. Samozrejme, ak poskytnete návštevníkovi odpoveď, ktorú sa vo výsledkoch vyhľadávania usiluje nájsť. Preto je pravdepodobné, že vás vďaka štruktúrovaných dátam vyhľadávače umiestnia na lepšie pozície.