eVisions.cz

Vzdelávajte sa aj v lete. Vybrali sme 4 knihy, ktoré by nemali chýbať v žiadnom kufri

The Subtle Art Of Not Giving A F*ck: A Counterintuitive Approach to Living a Good Life (Mark Manson)

Začneme trochu zoširoka a bez rukavičiek. Americký blogger a podnikateľ volí vulgárny a provokatívny jazyk, aby pritiahol pozornosť na tému, ktorá sa na prvý pohľad môže v záplave sebarozvojových kníh zdať trochu otrepaná – hodnoty.

Ako názov pomerne jasne naznačuje, ide o text, ktorý sa zaoberá prioritami a chce byť pomocnou rukou pri hľadaní toho, čo je pre nás v živote, v práci, ale aj inde tým podstatným. Zo všetkých strán na nás každý deň pôsobí nespočetné množstvo podnetov, ktoré bojujú o našu pozornosť. Mark Manson sa snaží vysvetliť, že množstvo informácií je pre nás nerelevantných, zbytočne trieštia našu pozornosť a informačne nás zahlcujú.

Ide ale o pravý opak slniečkárstvom a pozitivizmom pretekajúcich rozvojových kníh. Naopak, kniha je úprimnou sondou do života každého z nás. Nesnaží sa injektovať čitateľa lacnými poučkami o šťastí, ale naučiť ho, že pracovný i osobný život sú vlastne sériou problémov, a to najdôležitejšie je postaviť sa im čelom. A predovšetkým – naučiť sa klásť si otázku „Ktoré problémy chcem riešiť?“ namiesto obligátneho „Ako sa tých problémov zbavím?“

Aj napriek náloži vulgárnosti a úprimnosti pocítite na konci knihy úľavu a budete mať pocit, že vám v hlave zrazu rozsvietilo.

Marketing In The #FakeNews Era (Peter Horst)

Najaktuálnejšia kniha z nášho výberu analyzuje jednu z najväčších súčasných marketingových výziev. Marketingový šéf časopisu Fortune venuje publikáciu najmú všetkým CEO a ďalším ľuďom z vedenia firmy, text je však určený aj pre marketérov a komunikačných špecialistov, pretože zdravie brandu a firemnej reputácie sú previazané viac ako kedykoľvek predtým.

Kostru knihy tvoria tri hlavné časti. V prvej sa autor zaoberá politizáciou prakticky všetkých oblastí ľudskej činnosti, „kolapsom strednej triedy“ a súčasným štatútom značiek. Tie si podľa neho v novo vzniknutej dobe nemôžu dovoliť stáť v ústraní, každý ich krok je sledovaný a hodnotený, každý prešľap súdený a prípadne odsúdený. V druhej časti rozoberá „nové pravidlá“ marketingu a postavenie brandu voči hýbateľom spoločenskej atmosféry. V tretej a poslednej časti sa obracia viac k vedúcim spoločností, ktorých kompetencie siahajú ďaleko za marketing. Otras značky, nech už bude mať akúkoľvek podobu, pokladá za nevyhnutný, a na bedrá lídrov kladie zodpovednosť za predchádzanie takýmto situáciám.

Záverečná sumarizujúca kapitola obsahuje niekoľko komentárov senior marketérov veľkých firiem aj agentúr, ktorí otvorene hovoria o vzniknutej situácii a jej vplyvu na riadenie aktivít. Horst neponúka instantné riešenie, skôr buduje základy, podľa ktorých sa v novom prostredí zorientujete.

Deep Work: Rules for Focused Success in a Distracted World (Cal Newport)

Hlboká práca rezonovala v širokom okruhu čitateľov. Nadšené ohlasy plnili sociálne siete, hovorilo sa o nej aj na konferenciách, spomínala ju okrem iných aj Michaela Mužíková na minuloročnom Copy Campe v prednáške nazvanej Klid tvořit: Jak ho najít v onlinu. Dôvodom popularity knihy ale nie je len jej čítavá forma.

Na rozdiel od predchádzajúcich publikácií prichádza Hlboká práca s jasným návodom na problém, s ktorým vplyvom nových médií bojuje väčšina z nás – problém sústredenia sa. Autor opisuje problematiku hlbokej a plytkej práce a pridáva princípy, ako imerziu dosiahnuť v každodennej rutine.

Je potrebné pripraviť sa na to, že kniha sama vám nezmení pracovný život zo dňa na deň, ale že budete musieť vyvinúť určité úsilie a ku knihe sa vracať. Pristupujte preto na čítanie už od začiatku aktívne a s hodnotením prínosnosti textu chvíľu počkajte.

The Tipping Point: How Little Things Can Make a Big Difference (Malcolm Gladwell)


Výnimočná kniha kanadského novinára vás pohltí svojou analýzou fungovania fenoménov a epidémií. Módnych, vírusových aj kriminálnych. Gladwell preberá lekárske odborné súslovie Tipping Point, aby ho aplikoval na sociálne fenomény a vyložil tak fungovanie premeny pokojne sa šíriaceho vírusu na nekontrolovateľnú explóziu.

Gladwell zobrazuje fungovanie zlomového bodu na konkrétnych príkladoch a zaoberá sa najmä tromi zásadnými princípmi: zákonom malého počtu, faktorom chytľavosti a silou kontextu. Pôsobenie niekoľkých zdanlivo banálnych či nesúvisiacich faktorov môže ovplyvniť predajnosť produktu, zníženie kriminality, ochorenia a podobne. Čítavá analýza sa zaoberá konkrétnymi príčinami a jej účasť na našom zozname must-read literatúry je jasná – pochopenie tipping pointu a následky jeho prekročenia sú cestou k úspechu a zároveň k zamedzeniu fatálnych chýb v marketingu aj inde.