eVisions.cz

Cestovný poriadok copywritera: Nastupovať! Ideme!

Možno vás to prekvapí, ale aj taká kreatívna činnosť, akou je copywriting, potrebuje svoj poriadok. Je síce fajn čakať na prílet múzy s nemravnými návrhmi, ale tá môže meškať viac ako vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko. A šéfa ani klienta to zaujímať nebude. Za seba preto navrhujem:

1. Neprokrastinovať

To si totiž prečítate článok, nazriete do diskusie a checknete Facebook a hneď máte časovú sekeru a ste v strese. Nič také. Vypnite všetky notifikácie zo sociálnych sietí na počítači aj na telefóne a dajte si predsavzatie, že skôr ako úlohu dokončíte, nevystrčíte z Wordu nos.

2. Dať si reálny časový limit

Mrknite na hodiny a povedzte si, kedy budete mať text napísaný. A držte sa pri tom nohami na zemi. Nie je dôležité zosmoliť text v rekordne krátkom čase, podstatné je, aby bol dobrý. Spočítajte si, koľko času vám zaberie naštudovanie problematiky, spísanie osnovy, samotné písanie a finálna korektúra. Aby ste nedopadli takto:

 

3. Rozhliadnuť sa okolo

Čo sa o téme píše inde a akým spôsobom? A ako o nej píšu v zahraničí? Nešla by téma stvárniť iným spôsobom ako tým, ktorý používajú všetci? Čo tak využiť napríklad infografiku?

4. Určiť si čitateľa

Nemusíte zložito hĺbať v Google Analytics, použite sedliacky rozum. Pre koho budete článok písať? Prečo by si mal tento čitateľ prečítať práve váš článok a nie článok na vedľajšom webe? Bude mať z článku nejaký úžitok? Čo mu jeho prečítanie dá či prinesie?

5. Zamyslieť sa

Pokiaľ o téme niečo viete, zapnite mozgové závity a nechajte myšlienky plynúť – tie podstatné si zapisujte.

6. Naštudovať si podklady

Ak o téme nič neviete, naštudujte si ju. Skvelými zdrojmi pre odbornejšie témy sú diplomové alebo dizertačné práce, tie sú na internete voľne dostupné. Ďalším zdrojom môžu byť napríklad tematické videá na YouTube, ktoré vám pomôžu si načerpané informácie vizualizovať a dobre predstaviť.

7. Napísať si osnovu

Účinný trik, ktorý vám do hlavy vtĺkala už pani učiteľka, a vy ste to brali ako buzeráciu. Nie, nebola to buzerácia. Osnova vám napovie, ako na seba budú jednotlivé časti textu nadväzovať. Už sa vám nestane, že text bude mať síce hlavu, možno aj brucho, ale k päte sa nedostanete.

8. Rozpracovať osnovu

O čom budete pri jednotlivých bodoch písať? Rozvrhnite si informácie, ktoré plánujete do textu začleniť, aby ste mali šancu na približne rovnako dlhé odseky. Zhlukujte informácie z jednotlivých oblastí do samostatných odsekov.

9. Písať a text si priebežne ukladať

Z klávesovej skratky Ctrl + S si urobte jednu zo svojich naj kamošiek. Alebo sa naučte písať v Evernote, ktorý ukladá automaticky. A verte mi, nech to nemusíte zažiť na vlastnej koži – Poznámkový blok sa automaticky neukladá a každá aktualizácia počítača (nasledovaná reštartom) sa dopredu nehlási.

 

10. Po dopísaní text nečítať

Jednoducho ho uložte, vypnite Word a bežte robiť niečo iné, získate tak od textu odstup. V ideálnom prípade aspoň cez noc, ale stačí aj pár hodín. Rozhodne ho neukladajte a rovno neodosielajte, nie je to dobrý nápad a klient text s preklepmi neocení. Aj keď ho dostane včas.

11. Text dokopnúť do finále

Opraviť preklepy, vyškrtnúť krkolomné pasáže, upraviť formát a štruktúru textu. A keď to budete mať, pozrite sa na text kriticky. Keby ste boli svojim čitateľom, prečítali by ste si ho a mali z neho dobrý pocit? Ak nie, vráťte sa do bodu 6 a znova pokračujte až k bodu 10.

Akonáhle si na tento tvorivý workflow zvyknete, stavím svoje Asicsy, že budete písať, ako keď bičom po klávesnici plieska, a to aj bez múz.