eVisions.cz

Copywriterovo vyhorenie: Čo s ním a ako mu predísť?

Povolanie copywritera je považované za dream job. Zo začínajúcich pisateľov tryská zapálenie pre písanie čohokoľvek a celí šťastní, že sa dostali k svojmu vysnívanému povolaniu, píšu a smolia texty dňom i nocou. A horlivo kývajú na ďalšie a ďalšie úlohy. Niektorí z nadšenia, iní preto, aby mali na chlieb, pretože im vzhľadom k cenám na Ja spravím nezostáva nič iné než chrliť normostrany ako Baťa cvičky. A bez toho, aby si to uvedomili, sa vo všetkej paráde rútia priamo k pekelnej bráne:

Veselo si hopsáte po chodníčku medzi zlatistými obilnými lánmi, je krásny deň, na oblohe ani mráčik, vtáčiky spievajú, slniečko pripeká, maky medzi obilím sa optimisticky červenajú, a pretože vám myšlienky poletujú ako škovránky a nedávate pozor na cestu, ani si nevšimnete, že sa stmieva a dostali ste sa medzi stromy, až zrazu zistíte, že ste sa, ani neviete ako, ocitli v poriadne strašidelnom lese. Všade šero, tiene, cez mohutné konáre nad hlavou nevidíte oblohu a netušíte, ako odtiaľ von, a tak blúdite a je vám v tom ponurom prostredí horšie a horšie a natrafiť na chodníček von na slniečko sa vám nedarí. A tak si zúfate, neviete kam ďalej, nebaví vás to a priali by ste si byť niekde úplne inde.

Popri neustálom písaní, stíhaní deadlinov a usilovnom lovení nápadov si pre vás totiž znenazdajky prišlo vyhorenie. Ako je to možné? Veď ste predsa celý čas len robili to, čo vás bavilo! A čo teraz?

Priznať si, že nie ste superman, bolí. Obzvlášť, ak sa vám vyhorenie prihodí práve po období, v ktorom ste po pracovnej stránke žiarili. Ale mám pre vás dve správy – tá dobrá je, že vyhorenie nie je znamenie vašej neschopnosti, to sa len organizmus zúfalo snaží zabrániť kolapsu z vyčerpania. Tá zlá správa je, že toto násilím nepremôžete. Naopak – premáhaním celú situáciu len zhoršíte.

Budete si musieť dať pauzu a prehodnotiť systém práce. Nechcete predsa skončiť na ARO alebo v blázinci. Záleží na tom, či máte odolnejšiu myseľ, alebo telo.

 

Ako spoznáte, že je vyhorenie za rohom?

Vyhorenie nechodí po horách, ale po ľuďoch. A napodiv vás neprepadne zo zálohy. Naopak – ohlasuje sa vopred. Len si ho ľudia, ktorým vášeň pre prácu nasadila klapky na oči, nevšímajú. To, že sa k vám míľovými krokmi blíži, spoznáte podľa rôznych ukazovateľov:

 

 

Ak zavčasu nezavetríte problém a nespamätáte sa, môžete dopadnúť tak, že sa jedného celkom normálneho dňa zobudíte a zistíte, že už jednoducho nemôžete ďalej. Mozog totiž bohužiaľ nie je sval, aby vám dal bolesťou vedieť, že už toho má po krk, alebo kosť, aby si privodil únavovú zlomeninu a odpočinul si, preto by ste si príznaky jeho vyčerpania mali všímať skôr, než nastane.

Ako sa vyhoreniu postaviť a zvíťaziť?

Aby ste nevyhoreli, musíte svoj mozog nechať pravidelne odpočívať a raz za čas mu dopriať regeneráciu od základov. Je skvelé, ak vás práca baví, ale mali by ste myslieť na to, aby vás bavila ešte dlho. Čo teda robiť, aby ste sa nestali adeptom na workoholika roka?

Na dennej báze:

Na dlhodobej báze:

Syndróm vyhorenia je často spájaný s profesiami, kde spolu ľudia úzko spolupracujú. Ohrozené ním sú ale aj online marketingové profesie, pretože práve pre tie je typické na jednej strane obrovské počiatočné zapálenie do práce na úkor voľného času, tlak na výkon a termíny, nekonečné možnosti ďalšieho smerovania kariéry, nutnosť sa neustále vzdelávať a byť uprostred diania, ale na druhú stranu tiež pocit, že ste za celý deň nič skutočné nevyrobili a s vypnutím počítača vaša celodenná námaha jednoducho zmizne. A keď sa kombinácia týchto faktorov stretne s pasujúcimi osobnostnými predpokladmi, dokáže vyhorenie spáliť aj najsľubnejší marketingový talent. Preto by si mal každý marketér vypestovať vlastný majáčik, ktorý mu zavčasu signalizuje, že prepálil tempo a mal by zvoľniť.